- Brobyggandets historia.
- Olika brotyper och dess strukturella beteende.
- Laster och lastfördelning på broar.
- Influenslinjer.
- Analys och dimensionering av kompositbroar.
- Analys och dimensionering av bågbroar.
- Analys och dimensionering av kabelbroar.
- Analys och dimensionering förspända betongbroar.
- Konceptuell design av en vägbro ingår i kursen som en projektuppgift.
AF2201 Brokonstruktion 7,5 hp
Kursen behandlar projektering och konstruktion av enkla broar såsom balkbroar samt andra mer kvalificerade brokonstruktioner såsom bågbroar (typ Västerbron) och kabelbroar (typ Högakustenbron och Öresundsbron). Särskilt studeras en brokonstruktion som en projektuppgift.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60035
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
John Leander (john.leander@byv.kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AF2201 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen behandlar struktur och utformning av enkla broar av typen balkbroar samt andra mer kvalificerade brokonstruktioner såsom bågbroar och kabelbroar.
I kursen ingår en projektuppgift som omfattas av en konceptuell utformning av en vägbro.
Syftet med kursen är att ge grundläggande kunskaper om utformning, analys och dimensionering av broar.
Efter kursen ska studenten kunna:
- Klassificera olika typer av broar.
- Beräkna laster, fil faktorer, lastfall och lastkombinationer.
- Utveckla och använda influenslinjer för broanalyser.
- Förklara beteendet av balk-, komposit-, förspända betong-, båg- och kabelbroar.
- Skapa idealiserade modeller för analys samt utvärdera krafter och moment.
- Utvärdera krafter och moment med stora förskjutningar. (2: a ordningens teori)
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper i byggnadsmekanik och byggkonstruktionslära, om totalt 3 x 7,5 hp motsvarande innehåll i kurser AF1005, AF1006 och AF2003.
Gymnasiekurserna Eng B/6.
Rekommenderade förkunskaper
Kunskaper i differentialekvationer, 7,5 hp motsvarande innehåll i kurs SF1676 Differentialekvationer med tillämpningar.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- BER1 - Konstruktionsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningsuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänt projektarbete (BER1 3 hp)
Godkänd skriftlig tentamen (TEN1 3 hp)
Godkända övningsuppgifter (ÖVN1 1,5 hp)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.