Kursen läses i stora delar tillsammans med AL1302
AE1106 Geovetenskap 6,0 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2024-10-27
- Perioder
- P1 (6,0 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51536
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, HSS, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, ITH, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, KEM, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, MES, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, MHI, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, RENE, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, SMCS, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, SUE, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, SUT, Villkorligt valfri
Kontakt
Katti Grünfeld (katring@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AE1106 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursens aktiviteter består av föreläsningar, övningar samt fältstudier.
Kursen omfattar landformer och bildningar som funktioner av recenta och tidigare geologiska processer, uppträdande samt fysikaliska och kemiska (mineralogiska) egenskaper hos markmaterial.
Särskild vikt lägges vid berggrundens och jordlagrens strukturella uppbyggnad och förändringar i markegenskaper på kort och lång sikt. Grundläggande kunskap om geologiska förhållanden i Sverige tas upp samt markmaterialets nyttiggörande. Särskilt betonas undersökningsmetodik samt färdigheter i tolkning och analys av geodata (kartor och diagram). Övningarna inom denna del omfattar grundläggande mineral-, jordarts- och bergartskännedom samt tolkning av geologiska data.
Kursen omfattar vidare den hydrologiska cykeln och dess ingående delar och termer, beräkningsmetoder för flöden och vattenbalanser, grundläggande statistisk analys av hydrologiska data, grundläggande kunskaper om markens vattenhållande egenskaper, markvattnets rörelse under mättade och omättade förhållanden samt porvattentryck.
Vidare behandlar kursen samhällets tekniska infrastruktur, bland annat avseende vattenförsörjning och avlopp samt avfallshantering.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för jordens uppbyggnad och sammansättning samt beskriva geologiska förhållanden i Sverige
- redogöra för olika jord- och bergmaterials egenskaper och användning samt identifiera, klassificera och jämföra i Sverige vanligt förekommande mineraler, bergarter och jordarter
- tolka geologiska kartor och redogöra för markens uppbyggnad och generella lagerföljder samt tidigare och pågående processer som formar och påverkar landskapet
- redogöra för vattnets förekomst och strömning i marken och relaterade begrepp, analysera och tolka hydrologiska data samt göra flödesberäkningar
- redogöra för samhällets tekniska system för vattenförsörjning, vattenrening och avloppshantering samt jämföra olika lösningar för återvinning av näringsämnen.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande kunskaper i matematik, fysik, kemi och miljöeffekter som motsvarar innehållet i kurserna:
AL1351 Energi, Miljö och hållbar utveckling (4,5 hp)
MJ1508 Ekologi och Miljöeffekter (7,5 hp)
SF1625 Envariabelanalys (7,5 hp)
CK1020 Grundläggande kemi (6 hp)
Utrustning
Kurslitteratur
* Per-Gunnar Andreasson m fl 2006: Geobiosfären - en introduktion. Studentlitteratur. ISBN: 9789144036700
* Olofsson B. m fl 2011: Naturresursteknik för samhällsbyggare. Kompendium, KTH
* Övningsmaterial samt övrigt utdelat och digitalt tillgängligt studiematerial som anges vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Skriftlig examination, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar och exkursion, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Skriftlig examination (TEN1), 4.5 hp (A,B,C,D,E,Fx,F)
Godkända övningar och exkursion (ÖVN1), 1.5 hp (P,F)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.