Kursen är tvärvetenskaplig och kombinerar arkitektur, arkitekturpsykologi och neurovetenskap. Kursen relaterar studentens egna upplevelser av arkitektur till olika perceptionsteorier och neurovetenskaplig forskning genom litteraturseminarier och en individuell övningsuppgift.
AD2EA1 Upplevelsen av arkitektur 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AD2EA1 (HT 2010–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens mål är att ge studenterna insikt i den mänskliga perceptionen av arkitektur och dess betydelse för arkitektonisk gestaltning. Kursen introducerar studenterna till olika teorier inom perceptionspsykologi och spatialt beteende baserat på neurovetenskap, arkitekturteori och arkitekturpsykologi. Det övergripande målet är att introducera studenterna till nya angreppssätt till arkitektonisk gestaltning. Efter avslutad kurs skall studenterna kunna:
- beskriva olika teorier om den mänskliga perceptionsprocessen
- länka neurovetenskapliga processer som sker i hjärnan till den mänskliga upplevelsen av arkitektur
- tillämpa den förvärvade kunskapen i det egna professionella arbetet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
90 hp högskolestudier inom områdena arkitektur och samhällsplanering.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Bachelard, Gaston: The Poetics of Space (1994)
Eberhard, John Paul: Brain landscape (2009)
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Seminarier, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Övningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Kursen består av två moment:
MOM1 (Litteraturseminarier, 3hp, betygsskala PF) och
MOM2 (Individuell övningsuppgift, 3hp, betygsskala PF).
För att erhålla betyget godkänt på hela kursen krävs godkända moment samt 80% närvaro på all undervisning.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.