Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AD252V Miljölärande och rumslig gestaltning i arbete med unga 7,5 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2026 Start 2026-01-13 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2026-01-13 - 2026-06-01
Perioder

VT 2026: P3 (3 hp), P4 (4.5 hp)

Studietakt

25%

Anmälningskod

10249

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

10 - 20

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
Ingen information tillagd
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator

Profile picture Meike Schalk

Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AD252V (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan AD252V (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Föreläsningar och litteraturstudier introducerar deltagarna till historiska och samtida begrepp inom urban- och miljöpedagogik och ta upp betydelsen av miljölärande och dess metodologiska tillvägagångssätt såsom promenader, ritning, kartläggning, berättande, skrivande, filmande och podcasting.

Workshops i samarbete med offentliga institutioner, som museer och deras pedagoger, möjliggör en praktisk del där vi arbetar tillsammans med barnoch ungdomar.

Kursen bygger på grupparbete och lägger stor vikt vid ett etiskt förhållningssätt till såväl medstudenter som deltagande barn och unga. Kursen avser att utveckla olika pedagogiska format för miljölärande med ungdomar.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

- redogöra för en bred historisk, teoretisk, och metodisk överblick inom fältet miljölärande.

- känna till rådande lagstiftning som skyddar barn, liksom samtida etiska diskurser kring deltagande av unga i designprojekt.

- planera arbete med barn enligt etiska regler.

- använda fältets teorier och metoder i praktiska projektförslag.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Universitetsstudier om 60 hp samt dokumenterade kunskaper i Engelska B eller

motsvarande.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • SEM1 - Seminarier, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt (uppgift/arbete), 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • UPP1 - Uppsats, 2,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Övriga krav för slutbetyg

Kursen kräver 80% närvaro.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur

Utbildningsnivå

Avancerad nivå