Kursen fördjupar analyser av staden som artefakt och spatial form. Den behandlar också problem relaterade till hållbar stadsutveckling. Kursen är särskilt inriktad på teorier, metoder och analysverktyg inom två centrala urbanmorfologiska traditioner: typo-morfologi och space syntax.Den inledande teoretiska delen är kopplad till en avslutande, analytisk och tillämpad, del.
AD215V Urbanmorfologiska undersökningar 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AD215V (HT 2007–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen lyfter fram teorier, metoder och analysverktyg inom fältet för urbanmorfologi i syfte att dels bygga upp kunskapen om staden, dels föreslå en syntes genom en tillämpad designprocess. Efter kursens slut kommer studenterna att kunna:• relatera urbananalytiska tillvägagångssätt till teoretiska och vetenskapliga kontexter,• självständigt genomföra urbana analyser och presentera resultaten efter vetenskaplig standard,• dra praktiskt relevanta konklusioner från studierna.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet: Avslutad gymnasieutbildning eller motsvarande, inkl. svenska och engelska.
Rekommenderade förkunskaper
120 poäng högskolestudier i arkitektur, landskapsarkitektur, planering, motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet rekommenderas. Närmare upplysningar lämnas av kursansvarig.
Utrustning
Kurslitteratur
Bunschoten, R.: Urban flotsam: Stirring the city, 2002.Choay, F.: The rule and the model, 1997.Ellin, N.: Postmodern urbansim, 1999.Mangin, D. & Panerai, P.: Projet Urbain, 1999.Caniggia & Maffei: Architectural Composition and Building Typology: Interpreting Basic Building, 2001.Whitehand & Carr: Twentieth-Century Suburbs: A Morphological Approach, 2001.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - 75% deltagande, - hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
• Genomfört projekt/uppsats 7,5 poäng.• 75% aktivt deltagande i föreläsningar och seminarier.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Abdellah Abarkan, abdella@arch.kth.se.Lars Marcus, lars.marcus@arch.kth.se.Schema och övrig information publiceras också på Arkitekturskolans hemsida, http://www. arkitekturskolan.se.