Kurserna ”Estetik som läkande process” behandlar frågan om arkitekturens och konstens påverkan på brukarna. Den berör både planering och utformning av byggnad och inredning. Det designteoretiska anslaget är utgångspunkten, som ger förutsättningar för att ringa in den fysiska miljön och dess påverkan, utifrån konsthistoriska, arkitektoniska, medicinska och arbetsmiljömässiga infallsvinklar. En diskussion över yrkesgränser öppnar för en större förståelse för olika aspekter som bör vägas in i skapandet av en god miljö.Föreläsningar, övningar, studiebesök och eget arbete är centrala moment i kursen. Möjlighet till individuell fördjupning ges i kursen AD213V.
AD212V Arkitektur som terapeutisk miljö III: Estetik som läkande process 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AD212V (HT 2007–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
De båda kurserna ”Estetik som läkande process” har sammantagna tre syften som behandlar sambandet mellan terapi, konst och arkitektur:• att ge en historisk introduktion till hur konst och arkitektur historiskt använts inom terapi och vård,• att beskriva hur de samverkar i en byggnad,• att inbjuda till ett eget ställningstagande kring konstens och arkitekturens betydelse.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet: Avslutad gymnasieutbildning eller motsvarande, inkl. svenska och engelska.
Rekommenderade förkunskaper
120 poäng högskolestudier i arkitektur och/eller omvårdnad, motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet rekommenderas. Närmare upplysningar lämnas av kursansvarig.
Utrustning
Kurslitteratur
Litteraturlista delas ut i samband med kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - 75% deltagande, - hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
• Muntlig examination i seminarieform, 7,5 poäng.• 75% aktivt deltagande i föreläsningar och seminarier.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Magnus Rönn, tel. 08 790 8565, magnusr@arch.kth.se.Schema och övrig information publiceras på Arkitekturskolans hemsida, http://www. arkitekturskolan.se