Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

A31SFA Stadens form och teori 6,0 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2026-01-12
Perioder
P1 (5,0 hp), P2 (1,0 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

50131

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 5

Målgrupp

Endast studenter på Arkitektutbildningen, åk 3.

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Catarina Gabrielsson (catharina.gabrielsson@arch.kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan A31SFA (VT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan A31SFA (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen introducerar dels stadens form – dess grundläggande begrepp och element samt analytiska teorier och metoder för att beskriva och kritiskt diskutera dessa. Centrala begrepp och element som introduceras, diskuteras och testas i övningar är täthet, tillgänglighet, diversitet, landskap, plats och typologi. Centralt är att ge studenten en djupare förståelse av stadsform som den för arkitekten centrala materien i stadsbyggandet men inte minst hur denna samverkar med och påverkar andra grundläggande urbana fenomen som offentlighet, marknadsområden och ekosystem. Stadsrummets grundläggande betydelse för social hållbarhet genom exempelvis social integration, ekonomisk hållbarhet genom lokala marknader och ekologisk hållbarhet genom att upprätthålla och förstärka urbana ekologiska system presenteras i föreläsningar och litteratur och tillämpas i konkreta övningar.

Kursen introducerar dels olika traditioner inom urban teori i ett globalt perspektiv. Studenten introduceras till flera exempel som har olika utgångspunkter, förhållningssätt och metoder för att kunna kritisk reflektera och utvärdera konsekvenserna i relation till olika stadsbyggnadstraditioner. Kursen syftar till att utveckla en referensram av olika synsätt och strategier med relevans för samtida stadsbyggande. I kursen ingår grundläggande diskussioner kring maktteoretiska perspektiv och hur socioekonomiska förhållanden, och politiska system och praktiker påverkar arkitektens roll och stadsbyggandets praktik.

Kursen är indelad i 2 moment.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • tillägna sig en förståelse av staden som ett mångdisciplinärt kunskapsobjekt och visa prov på sin förmåga att reflektera över hur arkitektens synsätt, metoder och redskap bidrar till den samtida stadens form och teori
  • tillägna sig grundläggande kunskaper om rumsliga fenomen och urbana element samt visa prov på sin färdighet att observera, dokumentera och kritiskt analysera dessa som inslag i den byggda miljön.
  • tillägna sig grundläggande kunskaper om staden som ett komplex av sammansatta strukturer (rumsliga, materiella, sociala, juridiska, ekonomiska och politiska) samt visa prov på sin förmåga att reflektera över över detta förhållande ur ett hållbarhetsperspektiv
  • tillägna sig grundläggande kunskaper om den västerländska stadens historiska utveckling [med betoning på den moderna perioden fram till nutid] samt visa förmågan att förstå, värdera och diskutera de stadsbyggnadsideal som varit förhärskande i modern tid

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Du ska ha godkänt betyg i kursen A11HIB Arkitekturens historia och teori 1: Introduktion till Europas arkitektur 7,5 hp och A21HIC Arkitekturens historia och teori 2: Arkitektur och modernitet 9,0 hp

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Anges vid kursstart

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • MOM1 - Moment 1, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • MOM2 - Moment 2, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Lärandemålen examineras genom redovisningar av process och resultat i vid kursstart specificerade inlämningsuppgifter. För betyg krävs godkända inlämningsuppgifter samt 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier, handledningstillfällen och genomgångar.

En reflektion kring det egna lärande ska också redovisas.

Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Arkitektur, Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Catarina Gabrielsson (catharina.gabrielsson@arch.kth.se)