Frågor och svar om Ladok
Här hittar du tips och svar på vanliga frågor om Ladok.
Användartips för Ladok
Webbläsare
Vi rekommenderar att du använder Mozilla Firefox, Chrome eller Microsoft Edge.
Om du studerat vid fler lärosäten
Om du studerar eller har studerat vid flera lärosäten i Sverige så kan du i Ladok för studenter byta lärosäte och där se dina uppgifter.
Automatisk inloggning till fel lärosäte
Om du har konto vid andra lärosäten kan du få problem vid inloggning. Det kan vara så att du automatiskt är uppkopplad till det andra lärosätet. Klicka här för att nollställa inloggningen . Därefter ska du logga in på nytt, välj KTH Royal Institute of Technology som identity service provider.
Om du inte är student längre och saknar inloggningsuppgifter till KTH
Om du inte längre har ett KTH-konto kan du logga in i en begränsad av version av Ladok för studenter.
Om du inte har svenskt personnummer eller studentkonto
För studenter utan svenskt personnummer eller studentkonto finns för tillfället ingen möjlighet att logga in i Ladok när studentkontot inte längre är aktivt. För dessa studenter gäller att de fortfarande behöver kontakta sitt lärosäte i den här typen av ärenden. Vissa studenter har ett användarkonto på antagning.se med sitt interimspersonnummer. Dessa kan fortsätta logga in i Ladok med konto från antagning.se så länge det finns kvar.
Logga in med eduID eller annat alternativ
Klicka på Ladok för studenter och länken Välj lärosäte, ange exempelvis eduid i sökfältet, och välj därefter eduID Sweden.
Du väljer framöver eduID, inte KTH, i listan över lärosäten när du ska logga in. Du kan ta bort KTH som alternativ.
Svar på vanliga frågor om Ladok (FAQ)
Om nedan frågor och svar inte besvarar dina frågor, är du välkommen att kontakta oss på studentdata@kth.se .