2024 års version av KTH-ordboken

Årets uppdatering av KTH:s svensk-engelska ordbok har lagts upp. Språkkommittén som ansvarar för ordboken har i år lagt till eller ändrat 27 poster. Många nya eller ändrade begrepp i ordboken gäller kvalitetssystemet, till exempel kvalitetssäkringsarbete, programuppföljning, fokusutvärdering, åtgärdsarbete och åtgärdsplan. Några ytterligare termer som tillkommit är skolans fakultetsnämnd, reformagenda, söktryck, utbildningsutbud och klarspråk. Om du undrar vad något av detta heter på engelska, slå upp i KTH-ordboken! Totalt finns nästan 1400 termer med översättningar i ordboken.

KTH-ordbokens nya version kan laddas ner i sin helhet från språkkommitténs gruppwebb. Den finns också för interaktiv sökning.