Datateknik och Komponenter. Lunchdiskussion med Abdallah Hassan, Artem Los och David Broman
Lunchmötets ändamål var att diskutera kursen som helhet (inkluderar bedömningen), med fokus på föreläsningar, övningar, labbar, och seminarier. Vår fokus låg främst på det som kan förbättras i kursen, dvs. det som andra studenter har upplevt. Vi kom fram till att det är en stor skillnad på standard mellan assistenterna under labbredovisningarna. Vissa går igenom uppgifterna snabbt och missar fel, medan andra är väldigt specifika och spenderar mycket tid vid varje grupp. Det är en stor skillnad på bedömningen, då vissa assistenter tillåter labbpartnerna att hjälpas åt under examinationen medan andra säger explicit vem som får svara. Vi har också tagit upp att kösystemet har bidragit till att grupper får stå lång tid innan de blir examinerade. Den senare delen ägnade vi åt bedömningssystemet med frågor som hur bonuspoäng ska fördelas. Vi kom fram till att genom åren har bonuspoäng ökat deltagande på seminarium, från 1-2% till 98%. En intressant idé var att använda Viggos metod för labbar där vissa labbar är ett krav för ett högre betyg. Kursens styrka ligger i föreläsningarna. Varje föreläsning är enkelt strukturerad (max 3 saker tas upp) och de tar upp mycket av information vi ska kunna. Det är enkelt att gå igenom dem på egen hand. I slutet av föreläsningen får vi en sammanfattning, vilket är mycket effektivt. Seminarierna är lärorika eftersom de kräver en förberedelse (för att få bonuspoäng), och om man sedan är osäker på vissa frågor går man igenom det under ett tvåtimmarspass.