Presentation av högskoleingenjörsexamensarbete

Titel:Formulering och rekonstruktion av beroenden i mjukvara

Respondent: Tommy Gunnarsson

Opponent: ....

Examinator: Bengt Molin

Tid: Måndag 13 juni 2011 kl 13.00

Plats: Ericsson, Torshamnsgatan 42, Kista

Om du vill lyssna på presentationen eller är du välkommen att anmäla intresse att delta till examinator.

Sammanfattning

En arbetsmetodik som är vanligt förekommande vid utveckling och underhållning av mjukvara är objekt-orientering. Objekt-orientering medför oftast beroenden mellan objekt och data klasser, vilket kan leda till stora och komplexa beroendestrukturer.

Hos Ericsson AB sker utveckling och underhållning med hjälp av objekt-orientering i en komponent-baserad miljö. Designaktiviteter på Ericsson AB drivs på ett väldigt stramt tidsschema, vilket medför att mjukvarans beroendestruktur blir lidande och designers kan spendera mindre tid på att refaktorera mjukvaran. Vilket ibland kan resultera i onödiga beroenden mellan komponenter i mjukvaran.

För att få en ren beroendestruktur och logisk struktur måste onödiga beroenden identifieras och lämpliga metoder för eliminering av dessa beroenden måste finnas. Strukturen måste även behållas då utveckling och underhållning av mjukvaran sker kontinuerligt.

Detta examensarbete drar slutsatsen att detta problem finns och att verktyg, metoder, regler och riktlinjer saknas för att kunna behålla en ren struktur i mjukvaran.