Presentation av examensarbete Högskoleingenjör datateknik (TIDAB)

• Titel:

Det medicinska CE-märkets implikationer på backend-design

- En jämförande studie mellan Swagger och GraphQL

• Respondent: SAM JUNTTILA
  • Datum och Tid: Fredag 9 februari 2018 kl 13-14
  • Plats: Konferensrum Alonzo hiss A, plan 4
  • Opponent: Gustaf Björckén
  • Aktiva lyssnare: Martin Lind-Oros, Daniel Lindfors, Dejan Ristic
  • Examinator: Thomas Sjöland
  • Handledare: Edward Tjörnhammar.
  • Språk: Svenska
  • Anmälan: Behövs ej

Sammanfattning

Max Gordon är en forskare på Karolinska Institutet som arbetar med att utveckla en algoritm och tillämpning vilket kan tolka röntgenbilder. Denna används tillsammans med rapporter från radiologer för att kunna utreda röntgenbilders egenskaper.
Den föregående bildvisarens gränssnittsspecifikation Swagger hade problem med att hantera den lagrade datan, detta kunde potentiellt lösas genom att använda GraphQL, enligt Max Gordon.
På begäran av Max Gordon skulle kompabiliteten mellan GraphQL och CE-märket utredas. För att kunna dra slutsatsen om GraphQL eller Swagger var mest lämplig för CE-märket och vilken var mest anpassad för vidareutveckling av bildvisaren i framtiden.
Detta genom att jämföra resultatet av fallstudier på Swagger och GraphQ som huvudsakligen undersökte hur god språkens tolkbarhet var hos olika målgrupper, samt hur hanteringen av persondata förhåller sig till den svenska lagstiftningen.
Baserat på de kvantitativa samt kvalitativa undersökningarna ansågs Swagger
mest kompatibelt med CE-märkets krav och vidareutveckling av bildvisaren.
Nyckelord: REST, CE-märket, Swagger, GraphQL, URI, JSON, YAML, API, MongoDB, OpenAPI