Presentation av examensarbete Högskoleingenjör

• Titel: Vidareutveckling av ett journalsystem - Hur ett gammalt projekt återupptas
  • Respondent:  Türkbey Kilic
  • Dag, Datum och Tid: Onsdag 14 juni, kl 13.00-14.00
  • Plats: Sal anges senare i Electrum Kista
  • Opponent:
  • Examinator: Fadil Galjjic, handledare Anders Sjögren
  • Språk: Svenska
  • Anmälan: Behövs ej

Abstract

Sofiaängen är en psykoterapeutisk dagverksamhet och skola som ligger på Södermalm i Stockholm. Sofiaängen riktar sig till ungdomar mellan 13–20 år med psykiska och sociala problem.
Sofiaängen hade som mål att uppdatera sig ifrån deras hantering av patientjournaler i en delad mapp på en Mac-server, till ett mer fullskaligt journalsystem. Sofiaängen anlitade då två examensarbetare i syfte till att utforma, utveckla och driftsätta ett journalsystem åt Sofiaängen. När arbetet nådde sitt slut så fann de två examensarbetarna brister i systemet och därmed kunde inte driftsätta det. Med tidsbrist från examensarbetarnas sida samt ett avsvalnat intresse från Sofiaängen, så lades det ner och Sofiaängen gick tillbaka till det gamla system de hade tidigare innan de anlitade de två examensarbetarna. Detta skedde under 2013–2014.
Nu, 2016–2017. Beslutade Sofiaängen att återuppta det icke färdigställda journalsystemet det engång beställde från de tidigare examensarbetarna. Så de anlitade en ny examensarbetare och lämnade över det icke färdigställda journalsystemet.
När det icke färdigställda journalsystemet lämnades över till den nuvarande examensarbetaren så fann man systemet i ett obrukbart tillstånd samt fanns det inte någon tidigare dokumentation om journalsystemet och dess funktionalitet. Detta ledde till att man påbörjade en förundersökning om systemet kunde vidareutvecklas eller om det behövdes göras om från grunden.
Det man kom fram till var att systemet behövdes göras om och leverera dokumentation kring systemet, så att framtida examensarbetare eller ingenjörer kan snabbt få en överblick kring hur systemet är byggt och fungerar.
Arbetet delades upp i två delar, först att ta fram en generellprocessmodell för hantering av en icke färdigställda projekt och därefter att leverera ett fullt fungerande journalsystem åt Sofiaängen.
För att kunna påbörja med första delen så gjordes det en förstudie kring icke färdigställda projekt och journalsystem för att bilda en uppfattning kring ämnet. När förstudieperioden blev avklarad så fann man ingen information kring hur hantering av icke färdigställda projekt skall hanteras. Detta ledde till att man påbörjade ett arbete med att få fram en process kring hur man kan hantera icke färdigställda projekt och sedan modellera processen.
Del två av arbetet var att välja en lösning till utvecklingen av journalsystemet. Den valda lösningen till journalsystemet blev att utveckla en webbaseradtjänst som implementerades med JSP, MySQL och som sitter på ett enhetskort direkt kopplat mot Sofiaängens lokala nätverk. Arbetet utfördes iterativt med direkt återkoppling till Sofiaängen efter varje iteration. Detta för att tidigt kunna utvärdera utvecklingen av systemet så att det speglar sig mot Sofiaängens kravspecifikation samt vision.
Examensarbetet har resulterat till att man har tagit fram ett förslag på generellprocessmodell för hantering av icke färdigställda projekt samt ett fullt fungerande journalsystem åt Sofiaängen som kan sättas direkt i drift.
Nyckelord: JSP, Tomcat, JavaFX, EMRS, Sprint, Scrum, MoSCoW, SQL, MySQL, GUI, Git, GitHub