Presentation av examensarbete Högskoleingenjör

  • Titel: Spel som utbildningsmetod
  • Respondent:  Marika Driman och Philippe Tillheden
  • Dag, Datum och Tid: Måndag 12 juni, kl 13.00-14.00
  • Plats: Sal Ka-301 i Electrum Kista
  • Opponent: Christoffer Centerlind och Anthony Heikkinen
  • Examinator: Anders Sjögren, handledare Fadil Galjjic
  • Språk: Svenska
  • Anmälan: Behövs ej

Abstract

Det dagliga arbetet hos olika verksamheter blir alltmer digitaliserat. Det gäller även utbildningsmetoder. Samtidigt växer dataspelsbranschen i en uppseendeväckande takt. Väldesignade spel motiverar och engagerar. Element (såsom belöningar, snabb feedback och utmaningar) som gör väldesignade dataspel så stimulerande gör dem även till effektiva utbildningsmiljöer.

Syftet med examensarbetet är att undersöka principer för inlärning i interaktiva läromedel för att sedan skapa en prototyp för ett spel-baserat läromedel som tillämpar dessa principer. Prototypen skapas på uppdrag av Trafikförvaltningen som vill testa en ny metod för att utbilda sina anställda på ett mer kreativt och interaktivt sätt.

En spel-prototyp har utvecklats i form av en webb-applikation som sedan utvärderats av en fokusgrupp bestående av Trafikförvaltningens medarbetare.