Presentation av examensarbete Högskoleingenjör
Tid: Torsdag 12/6 kl 1000
Plats: KTH/Forum, Isafjordsgatan 39 i Kista sal 531

Sammanfattning

Studentkåren på kungliga tekniska högskolan organiserar workshop tillfällen som är ett event där erfarna studenter tillsammans med lärarna på KTH hjälper studenter med deras arbete. Tanken med de eventen är att samla studenterna så att de kan sitta tillsammans och studera och samtidigt hjälpa varandra. Anders Sjögren linjeansvarige för datateknikslinje upptäcker att studenterna som brukar delta i workshop eventen få ofta bättre resultat på kurser än de som inte gör det. Samtidigt berättar studentkåren om en minskning av deltagarna i workshop. I ett möte mellan Emma Ström (workshop ansvarig från studentkåren), Anders Sjögren och Rahman Firouzi (Examensarbetare) bestäms det att det ska byggas en webbapplikation som ska förbättra kommunikationen mellan studenterna och studentkåren gällande workshop. Granskningar visade att det är två huvudproblem som påverkar minskning av studenternas närvaru.  Workshop eventen passade inte studenterna schema.  Assistansen/läraren som studenten ville ha hjälp ifrån jobbade inte när studenten behövde.  Assistansen/lärare har svårt att förberedda sig för workshop då de inte vet vad studenterna behöver hjälp med. Efter undersökning togs det fram olika idéer om produkten, där till presenterades det för studentkåren. Sedan fastställdes hur den slutliga produkten ska se ut tillsammans med studentkåren. Back-end av Produkten utvecklades i Java EE med en MySQL databas och front-end utvecklades med Bootstrap, JSF och JSP. Tack vare en bra tidsplanering och metodval resulterades en hel klar produkt som levererades i tid. En av punkterna som poängterades mycket av kunden var hållbarutveckling. Just det ställde till många extra krav under utvecklingen, frågor som kunde göras i halvtimme togs det flera dagar. Även om resultatet av koden gjorde samma sak. Skillnaden är att produkten som är skriven med hållbarutveckling synvinkel går mycket lättare att utveckla vidare.

Nyckelord: webbapplikation, java EE, SQL, CSS, Bootstrap, Netbeans, MVC modell, CDIO koncept, DHTMLX javaplanner, Objekt orienterat språk, MySQL databas, säkerhet, Java Server Faces, Java Server Pages