Presentation av examensarbete Högskoleingenjör
Titel: Visualisering av objekt i olika datakällor
Respondent: Christoffer Lundqvist
Opponent:  Rahman Firozi
Språk: Svenska
Tid: Torsdag 12/6 kl 0800
Plats: KTH/Forum, Isafjordsgatan 39 i Kista sal 531

Sammanfattning

Den här uppsatsen beskriver ett examensarbete som har utförts hos företaget Metro. Uppsatsen behandlar lösningar om hur ett objekt i olika datakällor kan visualiseras. Ett objekt i detta sammanhang är en struktur som beskriver antingen en skola, en utbildning eller ett utbildningstillfälle.

Syftet med arbetet är att skapa en produkt som underlättar felsökning samt att göra det möjligt att upptäcka problem. Detta görs genom att jämföra objektens data i de olika datakällor som finns. Utbildningarna visas på Metros hemsida Allastudier (http://allastudier.se/). Dessa utbildningar importeras från bland annat skolverket och andra skolmyndigheter. Med den nuvarnade design finns den information hos många olika källor, inte bara hos Allastudier – Detta gör att konflikter uppstår, så därför behövs ett system som underlättar hanteringen av dessa konflikter. Uppsatsen beskriver hur utvecklingen har gått till, diskuterar lösningar samt metoder och metodik, men även vilka problem som kan uppstå i denna typ av arbete. Produkten visar hur data kan utbytas mellan applikationer, hur mappning mellan xml och Java kan göras och hur informationen kan visas för användaren. Produkten har utvecklats hos Metro med hjälp från andra utvecklare samt handledare och omfattar både utveckling i front-end med html och thymeleaf och back-end med Java. Arbetet har utvecklats enligt plan och mött de angivna kraven för produkten.

Nyckelord: Java, XML, webbtjänst, thymeleaf, Spring MVC, datakällor