• Presentation av examensarbete Högskoleingenjör / Kandidat / Civilingenjör åk3
  • Språk: Svenska
  • Anmälan: behövs ej
  • Abstract
  • I samband med att behovet av mjukvaruutveckling ökar, blir det allt mer essentiellt att i förväg kunna uppskatta tiden en utveckling kommer ta. Feluppskattning av tid inom mjukvaruutveckling kan leda till onödig stress och minskad produktivitet på arbetsplatsen. Den här studien presenterar ett tillvägagångssätt som, med hjälp av historiska data från tidigare utförda utvecklingar, effektiviserar och preciserar tidsuppskattningsprocessen.
    Med utgångspunkt i antagandet att utvecklingar med liknande beskrivningar har en liknande utförandetid, utvecklades och utvärderades en prototyp. Prototypen kan, likt ett rekommendationssystem, ge användaren rekommendationer på liknande utvecklingar. Med hjälp av datautvinningsteknikerna vektorrum-modellen och tf-idf-viktning, representeras mjukvaruutvecklingar som vektorer, och kan således jämföras mot varandra med vektoraritmetik. Jämförelsen mellan vektorerna resulterar i en mängd liknande utvecklingar samt deras utförandetid, från vilka ett konfidensintervall beräknas. För att en tidsuppskattning som är välförankrad i relevant data ska kunna göras, presenteras sedan de mest liknande utvecklingarna samt konfidensintervallet för användaren.
    Prototypen använder sig av teknikerna JavaScript och AJAX för att asynkront och autonomt kunna uppdatera systemets innehåll, så att användaren av systemet erhåller svar i realtid.
    Slutsatsen dras att det går att utveckla system som drar nytta av historiska data för att uppskatta tiden för nya mjukvaruutvecklingar. Vidare dras slutsatsen att dessa system kan presentera resultaten för användaren i realtid.
    Nyckelord
    Dataanalys, mjukvaruutveckling, tidsåtgång, statistik, rekommendationssystem, tf-idf, vektorrum-modellen