Presentation av examensarbete - högskoleingenjör

Språk: svenska

Anmälan om närvaro: Anders Sjögren, as@kth.se

Abstrakt

Projektet visar hur en webbsidas gränssnitt kan evalueras och optimeras, med hjälp
av kunskaper och principer från människa-datorinteraktion.Genom tillämpning av
dessa, och andra tekniska kunskaper, hittas förslag på lösningar som förbättrar ett redan befintligt system.
NärCon är en organisation som anordnar evenemang baserade på östasiatisk populärkultur. Arbetet utförs på deras begäran, där de vill förnya deras nuvarande webbsida, och bakomliggande system, inför framtida evenemang. Målet är att anpassa systemet efter NärCons behov, samtidigt som den är optimerad för användarvänliget.
Egna observationer på det befintliga systemet, forskning och fältstudier sätter grunden för arbetet. En prototyp med genomtänkt gränssnitt skapas utifrån detta, och används för evaluering och utvärdering. Arbetet utförs med hjälp av metoder som är relaterade till människadatorinteraktion
och UXD (eng. U ser Experience Design ), och som används för att hitta förbättringar.
När allt läggs ihop är resultatet ett genomtänkt gränssnitt, där så mycket som möjligt har evaluerats och utvärderats från besökarnas, personalens och utvecklarnas perspektiv. Projektet bygger på metoder från människa-datorinteraktion, där fokuset ligger på användbarhet inom webbdesign och gränssnitt, och slutsatser dras därför utifrån dem.
Nyckelord
webbsida, responsiv, gränssnitt, innehållshanteringssystem, människadatorinteraktion