Presentation av examensarbete för högskoleingenjörsexamen

Titel: Tidsfördelning vid vidareutveckling av legacysystem
Respondent: Jakob Molin och Rikard Jakobsson
Dag, Datum och Tid: Torsdag 2020-06-04 kl 14.00
Plats: Webb-möte (online-möte) med uppkoppling via Zoom:  se denna länk
Opponenter: (max 3 st), kontakta respondenter för opponering på rapport.
Examinator: Anders Sjögren, handledare Mira Kajko-Mattsson
Språk: Muntligt på svenska, presentationsbilder på engelska/svenska (frågor kan ställas på engelska).
Anmälan: Anmälan för lyssnarnärvaro behövs ej för besökare.  "Aktiva lyssnare" anmäler sig till as@kth.se senast en dag i förväg.

Abstract

Att arbeta med ett äldre så kallat legacy-system är en vanlig uppgift bland dagens programmerare men det saknas data om hur arbetsinsatsen är fördelad. Denna data vore användbar för att utvärdera hur kostsamt det är att vidareutveckla ett system kontra en omskrivning eller migration. För att åtgärda detta bidrar den här undersökningen med data som visar arbetsinsatsfördelningen vid migration av ett mindre legacy-system.

Grunden för data i denna undersökning kommer ifrån utvecklingen av ett litet studentutvecklat system som använts på KTH och som var i stort behov av uppdatering. Det fanns mycket dokumentation om systemets krav och design, men den kod som fanns var ej användbar då den ej var dokumenterad och saknade klar struktur. Detta ledde till en omskrivning av systemet enligt de krav som tidigare formulerats.

I det här projektet användes en vetenskaplig fallstudie med en kvantitativ metod för att få fram resultat. Tiden som lades ned på de moment som identifierats innan uppstart mättes och användes för att beräkna arbetsinsatsfördelningen.

Resultatet av denna undersökning är en samling data som kan användas för uppskattningen av arbetsinsatsfördelningen vid omskrivningen av ett mindre legacy-system. I denna undersökning redovisas arbetsinsats-fördelningen som uppmätts under migrationen av ett legacy-system till en ny teknologi, då det existerande systemet inte betraktades som värt att uppdatera.

Keywords:

Arbetsinsats; arbetsinsatsfördelning; legacy-system; migrering; små system