Presentation av examensarbete för högskoleingenjörsexamen

Titel: A Process Model for Behavior-Driven Development
Respondent: Oscar Wernöe and Mikael Utterbäck
Dag, Datum och Tid: 27/8-21 kl. 1100-1145
Plats: Sal C i Electrum Kista
Opponenter: Opponeringsplatser finns (max 3 st), kontakta respondenten
Examinator: Anders Sjögren (handledare Mira Kajko-Mattsson)
Språk: Muntligt på svenska, rapport på svenska, frågor kan ställas på engelska och svenska
Anmälan: Anmälan behövs ej för besökare. Aktiva lyssnare är välkomna.

Abstract

Inom mjukvaruutveckling finns det flera aktörer med olika bakgrund och färdigheter, som alla strävar mot ett gemensamt mål, vilket är en stor utmaning eftersom missförstånd mellan aktörerna kommer med stor sannolikhet att uppstå. Beteendedriven utveckling (BDD), ett programutvecklingsparadigm, har visats hjälpa till att minska risken för missförstånd. Att applicera BDD till en befintlig eller framväxande mjukvaruutvecklingsprocess är utmanande, och det finns ingen processmodell för att vägleda organisationer till att applicera BDD.

Denna avhandling utforskar de grundläggande koncepten för BDD som gör att detta paradigm kan förbättra resultaten av mjukvaruutvecklingsprocessen genom att främja en ömsesidig förståelse mellan involverade parter. Syftet med denna avhandling var att skapa en processmodell för BDD byggd på nämnda grundläggande koncepten. Genom detta hoppas vi kunna hjälpa organisationer som vill nyttja BDD.

Forskningsmetoden är kvalitativ och utforskande. Datainsamling gjordes genom en litteraturstudie och intervjuer. Intervjupersonerna var erfarna inom mjukvaruutvecklingsprocessen, och deras feedback tillämpades på en utvärderingsmodell för att säkerställa att data var giltigt.

Resultatet av forskningen gav en processmodell för BDD som visade sig vara semantiskt och syntaktiskt korrekt, om än svår att tillämpa på en befintlig utvecklingsprocess. Processmodellen påvisades vara lätt att förstå och saknade inga relevanta steg, inte heller ansågs några steg vara överflödiga.

Beteendedriven utveckling, testning, processmodell