Presentation av examensarbete Högskoleingenjör
Titel: Secure checkout and paymnet in a mobile commerce solution
Respondent: Joakim Anell
Opponent: Michael Kesy?, Shinjilt Khered?, Vicky Ghandhi?, David Kufa?
Språk: Svenska/Engelska
Tid: Tisdag 3 december 2013 kl 13:00
Plats: Forum, Isafjordsgatan 39 Kista, sal D

Sammanfattning

Mobiltelefoner har blivit allt vanligare i människors vardag sedan de introducerades på marknaden i mitten av åttiotalet. Studier tyder på att mängden av mobiltelefoner kommer att överstiga antalet människor om bara några år. Mobiltelefoner idag är mycket kraftfulla och betraktas ofta som bärbara datorer. Kraften kombinerat med den stora användarbasen, skapar stora möjligheter för nya användningsfall för att höja användbarheten och göra vardagen enklare för människor.
På grund av populariteten av e -handel, har många företag under de senaste åren börjat erbjuda olika typer av lösningar som ger människor möjlighet att betala med sina mobiltelefoner. Dessa lösningar skiljer sig mycket i frågor som säkerhet, funktionalitet, användbarhet och prissättning. Många företag har sitt fokus på betalningsdelen och ofta missar man inhandlingsdelen. Är det möjligt att upprätthålla en säker betalning från en mobiltelefon och ändå se till att processen är användarvänlig och snabb?
Detta arbete är en inblick i de nuvarande mobila betalningslösningarna och fokuserar på hur dessa lösningar är integrerade i en köpprocess. Det har studerats om vilka tekniker som är att föredra ur säkerhetssynpunkt samt användarvänlighet.
En jämförelse gjordes mellan några av de större molnbaserade betalningslösningarna som fanns tillgängliga på marknaden. Slutsatserna av jämförelsen var att olika alternativ kan vara lämpliga för olika situationer och kravbilder.
Baserat på dessa studier kommer en design för en mobil kundvagnsintegration att skapas med främsta prioritet att få en säker transaktion mellan kunden, handlaren och tredjepartsinlösare. En prototyp mobil Android-applikation kommer att skapas som utför ett köp med en mobiltelefon och skickar transaktionen till en lämplig tredjepartsinlösare som sedan får en bekräftelse på att köpet har godkänts och validerats. Målet med programmet är att vara användarvänlig och enkel att använda och hålla en hög säkerhet mellan alla parter.
Resultatet blev en proof-of-concept applikation som utför en betalning med en smartphone. Diskussion förs även om huruvida en vidareutveckling av applikationen skulle ske och om de problem som finns med bedrägerier.

Nyckelord: M - commerce , mobil betalning , Android .