Presentation av examensarbete Kandidat/Högskoleingenjör
Titel: Integration mot RTB system
Respondent: Stefan Milenkovic
Opponent: Vakant
Språk: Svenska
Tid: 2013-03-20 kl 1600
Plats: Sal D, Forum-huset, Isafjordsgatan 39, Kista/Stockholm

Sammanfattning

Vi lever i en tid där marknadsföring är en väldigt viktig faktor som man
måste ta hänsyn till om man försöker sälja sina produkter till både
företag och konsumenter. Budget för marknadsföring är oftast begränsad
och konkurens hög, så det gäller att leverera sitt budskap till relevanta
mottagare på relevanta ställe och med så lite spill som möjligt för
att kunna både synas oftare än konkurrenterna och till bara de relevanta
personer så att resurser som spenderas blir minimala.
Det hjälper Vendemore sina kunder med, att kunna visa sina annonser
till bara relevanta mottagare (t.ex. potentiella eller befintliga kunder,
egna anställda, potentiella anställda vid rekrytering osv.) på de största
bredmedierna med minimall spill.
Onlineannonseringsbranschen är ganska ny bransch och den är i stort
sätt baserad på webbtekniker så att den utvecklas ständigt i takt med
utveckling av webbtekniker. Samtidigt så lär medierna sig att sälja sitt
annonsutrymme på nya och effektivare sätt.
Under de senaste åren har det förekommit ett nytt sätt att sälja annonser
som kallas Real-Time Bidding (RTB) och som i teorin skulle kunna göra
att medierna skulle kunna sälja varje annons till det högsta möjliga
priset. Det fungerar i princip som en budgivning i realtid så att annonsörer
sätter sina bud för varje annons efter att någon person går in på en
medias hemsida men så klart innan annonserna visas. Som man kan se
måste det här ske extremt fort och branschstandard för fördröjning till
bud ska komma fram är 50 millisekunder. För att annonsörer ska kunna
slippa att bygga egna system för själva budgivningen har det förekommit
företag som erbjuder annonshanteringssystemslösningar för att
kunna koppla upp sig till de så kallade annonsbörserna. Då behöver
annonsörerna bara ladda upp annonser och ställa in inställningarna för
budgivningen (faktorer) och sedan hanterar dessa system resten dvs.
själva budgivningen och annonsleveransen.
Eftersom Vendemores mål är att alltid ligga i branschens framkant så
var det självklart att vi ska börja koppla upp oss mot så många annonsbörser
som möjligt och som första partner för annonshantering för RTB
valde vi ett amerikanskt företag som heter The Trade Desk. Eftersom
Vendemore har sitt eget administrationssystem för arbete med alla
partner medier som använder deras API:er for administration så skulle
vi göra samma saker med The Trade Desk. Den här rapporten kommer
att beskriva integration av Vendemore’s Back-Office system mot Trade
Desks annonshanteringssystem.