Presentation av examensarbete Kandidat
Tid: Onsdag, 2012-08-22 ca kl 11
Plats: Forum, sal D , Isafjordsgatan 39

Sammanfattning
Denna rapport är resultatet av ett examensarbete på 15 högskolepoäng utfört på institutionen för informations- och kommunikationsteknik vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm.
Rapporten presenterar ett arbete där examensarbetarna har utvecklat en terräng med höjdskillnader, partikeleffekter som liknar ett fyrverkeri och en kamera för att kunna observera spelvärlden från alla möjliga olika vinklar i 3D med API:et Lightweight Java Game Library (LWJGL). Prototypen kom att kallas för Kelbur.
LWJGL är ett lågnivå-API som riktar sig mot nybörjare och professionella spelutvecklare i programspråket Java. Tekniker exponeras istället för att bäddas in i objektorienterat som många är vana vid. LWJGL hanterar sin egen grafik, ljud och styrkontroller enbart för att få en solid grund för moderna spel och en bättre användarupplevelse. Den grafiska renderingen sköts med OpenGL.
Arbetet delades upp i tre olika faser. Den första fasen började med att skapa en kravspecifikation för den produkt som skulle utvecklas, den låg till grund för hela arbetet. Nästa steg var datainsamling med syfte att erhålla förståelse för olika tekniker och att identifiera problem. Den tredje fasen var själva utförandet där vi designade, implementerade, testade och analyserade lösningarna iterativt.
Rapporten ger läsaren en översikt över de krav som ställts på prototypen, den projektmetod som använts, tekniker som har tillämpats, alla lösningar som har tagits fram och varför LWJGL blev utvald bland många andra.
Resultatet av arbetet blev en terräng med skiftande ljussättning, partikeleffekter som liknar ett fyrverkeri med glödande effekt och en kamera som är konstruerad med trigonometriska funktioner.
Implementationen utfördes enligt kravspecifikationen som beskrivs utförligt i rapporten.
Ingenjörsmässiga metoder och standarder har använts under hela arbetets förlopp som förvärvats under civilingenjörsutbildningen informationsteknik på KTH med inriktning datalogi. Det innefattar agil systemutveckling, programmering och problemlösning.
Goda kunskaper i Java, matematik och allmän IT-teknisk bakgrund förutsätts för att hänga med i alla resonnemang i denna rapport.
Nyckelord: LWJGL, Lightweight Java Game Library, OpenGL, Terräng, Höjdkarta,
Partikeleffekter.