Ändringar mellan två versioner

Här visas ändringar i "FAQ" mellan 2020-12-17 14:29 av Linda Kann och 2022-08-27 13:00 av Linda Kann.

Visa < föregående | nästa > ändring.

Vanliga frågor (FAQ)

Hur använder jag Zoom?

* Titta på denna instruktionsvideo: Zoom för studenter - anslut till ett möte
* Koppla in hörlurar med mikrofon i din dator.
* Prova att använda Zoom i detta Testmöte
Hur ställer jag mig i kö?

Följ de aktuella instruktionerna i kösystemet. Antingen finns det en publicerad länk till lärarens Zoom-rum, eller så mailar läraren en länk till dig när det blir din tur.

I vanliga fall (när det inte är pandemi) sitter handledaren i rum 1456, ”glasburen”, mellan Gul och Grön sal, Osquars backe 2, plan 4.

Kan jag redovisa labbar för allmänhandledaren?

Nej, allmänhandledaren tar inte redovisningar, men vi kan hjälpa dig att ta reda på vad som gäller för redovisningar på din kurs. Se också EECS:s labbvecka och drop-in–tider för redovisningar.

Finns det handledning under sommarlov/jullov?

Ja, men under sommar- och jullov är schemat mer begränsat.

Varför kommer inte handledaren? Fungerar inte kösystemet?

Det är bara en handledare på varje pass. Handledaren hjälper nog någon annan. OBS! Akademisk kvart kan gällaer på allmänhandledningen. Alltså, för att hinna från föregående labbar eller övningar, så kommer handledaren först kvart över hel timme, t ex 17:15 för handledningspasset 17–20.

Hur får jag tag i allmänhandledaren fysiskt (när det inte är pandemi)?¶ När den inte hjälper någon annan sitter handledaren i rum 1456, ”glasburen”, mellan Gul och Grön sal på plan 4 i E-huset, Osquars backe 2.¶ Jag kan inte logga in påKan jag få handledning på plats i datorsal på KTH?¶

Om handledaren är på KTH just den dagen så kan du få hjälp i
datoresalarna på plan 4 i E-huset. Kan jag ändå få hjälp av handledaren?¶ Ja. Du kan komma till glasburen (mellan gul och grön sal) och fråga handledaren. (Röd, Orange, Gul, Grön, Brun). Fråga när du köar i Zoom.¶

Jag kan inte komma in i E-husets datorsalar

Angående passerkort: Alla KTH-studenter ska ha tillgång till plan 4 i E-huset. Ibland kan rättigheterna ha gått ut i förtid. Kontakta i så fall kortexp.

Jag kan inte komma in i E-husets datorsalar¶ Se föregående fråga.¶ Jag får ett fel från programmet Si-och-så, och jag kan inte spara filer.

Du kan ha överskridit ditt kontos utrymmeskvot. Se KTH IT-Support.

Hur använder man datorerna i Röd/Orange/Gul/Grön/Brun/Spel/Sport?

Frågor om Ubuntu-datorerna besvaras i häftet Lathund i UNIX-användning.

Fler frågor om allmänhandledningen?

Skriv ett inlägg från huvudsidan.