FAQ
Vanliga frågor (FAQ)
Hur använder jag Zoom?
- Titta på denna instruktionsvideo: Zoom för studenter - anslut till ett möte
- Koppla in hörlurar med mikrofon i din dator.
- Prova att använda Zoom i detta Testmöte
Hur ställer jag mig i kö?
Följ de aktuella instruktionerna i kösystemet.
Ibland sitter handledaren i rum 1558, mellan Violett och Turkos sal, Osquars backe 2, plan 5.
Kan jag redovisa labbar för allmänhandledaren?
Nej, allmänhandledaren tar inte redovisningar, men vi kan hjälpa dig att ta reda på vad som gäller för redovisningar på din kurs. Se också EECS:s labbvecka och drop-in–tider för redovisningar.
Finns det handledning under sommarlov/jullov?
Ja, men under sommar- och jullov är schemat mer begränsat.
Varför kommer inte handledaren? Fungerar inte kösystemet?
Det är bara en handledare på varje pass. Handledaren hjälper nog någon annan. OBS! Akademisk kvart kan gälla på allmänhandledningen, om handledaren har undervisning fram till kl 17:00 så kommer hen först kvart över hel timme, t ex 17:15 för handledningspasset 17–20.
Kan jag få handledning på plats i datorsal på KTH?
Om handledaren är på KTH just den dagen så kan du få hjälp i datorsalarna på plan 4 och 5 i E-huset. Fråga när du köar eller i Zoom.
Jag kan inte komma in i E-husets datorsalar
Angående passerkort: Alla KTH-studenter ska ha tillgång till plan 4 i E-huset. Ibland kan rättigheterna ha gått ut i förtid. Kontakta i så fall kortexp.
Jag får ett fel från programmet Si-och-så, och jag kan inte spara filer.
Du kan ha överskridit ditt kontos utrymmeskvot. Se KTH IT-Support.
Hur använder man datorerna i Röd/Orange/Gul/Grön/Brun/Grå/Karmosin/Vit/Magenta/Spel/Sport?
Det är Ubuntu som används på dessa datorer, se KTH Ubuntu
Fler frågor om allmänhandledningen?
Skriv ett inlägg från huvudsidan.