Visa version
Version skapad av Elias Jarlebring 2016-08-29 08:43
Visa
< föregående
|
nästa >
Jämför
< föregående
|
nästa >
FAQ - vanliga frågor
- Behöver jag gå på övningarna, dvs är de obligatoriska?
- Nej, men underskatta inte värdet av övningarna för labbar och tenta.
- Räknas mina bonuspoäng även på omtentan?
- Ja. Dina bonuspoäng är giltiga till och med omtentan, dvs du har inga bonus på nästa läsårs ordinarie tenta.
- Om jag inte blir klar med Lab B behöver jag göra om Lab A1-A2 nästa läsår?
- Nej. Lab A och Lab B är separata kursmoment och kan därför tillgodoräknas nästa läsår. Antal poäng som respektive lab och tenta motsvarar återfinns i kurs- och programkatalogen.
- Om jag inte hunnit bli klar med en (eller flera) av laborationerna, kan jag ändå skriva tentan?
- Ja. Tentan är ett separat kursmoment. Kom ihåg att anmäla dig till tentan. Antal poäng som respektive lab och tenta motsvarar återfinns i kurs- och programkatalogen.
- Jag hann inte klar Lab A1 eller Lab A2 innan deadline. När kan jag redovisa?
- Du kan redovisa under alla kursens schemalagda datorsalsövningar genom att ställa dig i qwait-kön. Vid vissa tillfällen kan det dock vara lång väntetid.
- Om jag inte blir klar med Lab A1-A2 under terminen, kan jag få dem godkända innan nästa läsår?
- Ja, under förutsättning att du frågar och får tillåtelse av föreläsaren att göra "restredovisning" och att du följer instruktionerna här: http://www.math.kth.se/na/SFxxxx/
- Vad menas med effektiv algoritm i projektbeskrivningarna?
- Vi har bara gått igenom effektiva algoritmer i denna kurs, tex sekantmetoden, eller newtons metod. Exempel på ett ej effektivt sätt att hitta ett nollställe genom att testa sig fram:
xv=0:0.1:1; minv=inf;
for k=1:length(xv)
if ( abs(f(xv(k)))< minv)
minv=abs(f(xv(k)));
xstar=xv(k);
end
end
- Vi har bara gått igenom effektiva algoritmer i denna kurs, tex sekantmetoden, eller newtons metod. Exempel på ett ej effektivt sätt att hitta ett nollställe genom att testa sig fram:
- Elias, kan du kolla om jag bokade projekt X eller bokade vid tillfälle Y?
- Det går att se vad man har bokat i remores bokningssystemet så länge systemet är öppet. Remoresbokningssystemet används i ganska många kurser på KTH och fungerar tyvärr inte alltid lika smidigt som man skulle vilja. (Du kanske har lust att utveckla ett nytt?)
- Vi ska lösa begynnelsevärdesproblemet y''(x)+y(x)y'(x)+1=0, y(0)=1, y'(0)=1 med Runge-Kutta, och programmerar det så här:
f=@(y,x) -y*x-1
Varför fungerar det inte?
for ...
s1=f(x,y)
s2=f(x+..,y+..)
...
end
- Problemet är en andra ordningens differentialekvation (den innehåller en andraderivata) och RK4 är en metod för första ordningens begynnelsevärdesproblem. Ni måste skriva om problemet till ett första ordningens ODE-system först, och sedan tillämpa RK4 på ODE-systemet.
- I lab B: Det finns frågor i texten i projektbeskrivningarna som inte finns med under Skriftlig redovisning. Ska dess frågor också besvaras?
- Nej. Endast svar på de frågor som står under Skriftlig redovisning behöver lämnas in.
- Grekiska bokstäver ser konstiga ut när jag skriver ut PDF-filer i datorsalarna.
- Problemet ligger i firefox-browserns inbyggda PDF-läsare. Work-around: Öppna PDF-filen med ett annat program, t ex evince.
- När går omtentan och hur registrerar jag mig?
- Omtentan går i augusti. Du kan hitta det exakta datumen här https://www.kth.se/student/schema/tenta/sok-schema-for-tentamen-omtentamen-1.278515. Registrering till omtentan sker som vanligt via KTH social.
- Varför rättas del 2 på tentan endast om man klarar del 1?
- Den pedagogiska grundidén med uppdelningen av tentamen är att erbjuda studenterna möjlighet att själva välja ambitionsnivå. Om man som student är nöjd med E (eller D med utvidgat projekt) ska man enbart koncentrera sig på del 1 på tentan.