Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Martin Viklund 2020-01-07 12:16

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Rapporter

Din KEX-rapport skrivs enligt de rutiner som gäller vid den institution du gör ditt KEX vid. Dock gäller några allmäna regler för alla rapporter:

  • Rapporten ska ha två omslag, en med engelsk titel och en med svensk titel. KTH använder en standardiserad mall för omslag som hittas här:
    Svenskt omslag
    Engelskt omslag
  • Rapporten ska ha en sammanfattning (abstract) på både svenska och engelska
  • Du får inte skriva ditt personnummer på omslaget
  • Rapporten kommer i normalfallet att laddas upp som fulltext (pdf) i KTH:s publikationsdatabas DiVA. Det kommer kansliet göra efter att din KEX-kontaktperson skickat in institutionens rapporter efter 21 maj. Vi rekommenderar att så görs, däremot är det ditt eget val om fulltexten ska publiceras i DiVA, eller om bara titel och abstract ska publiceras. Din rapport är en offentlig handling, men det är inget krav att göra fulltexten nedladdningsbar på internet för allmänheten. Dock ska alltid fulltexten skickas till kansliet för arkivering (vilket görs i DiVA-systemet), oavsett om den ska publiceras i DiVA eller ej. Mer information om sekretess och publicering finns här.

För att komma igång med dispositionen och skrivandet är det en mycket god idé att gå på föreläsningen om skriftlig kommunikation med Sören Östlund. Se även materialet under fliken "Material: Skriftlig och muntlig rapportering".

Kamratgranskning: Denna aktivitet förväntas göras i maj enligt tidtabell i Canvas. Datumen kan justeras om nödvändigt av ämnesansvarige. Målet är att varje rapport ska granskas av två studenter. Då de flesta gör projekt i par, kan man byta rapporter gruppvis. Efter kamratgranskningsfeedbacken kan rapporterna korrigeras, och därefter lämnas till handledare för slutlig granskning och feedback. 

Syfte och mall för kamratgranskning: Målet med denna aktivitet är att förbättra din egen rapport samt att träna på att ge konstruktiv återkoppling på en annan rapport. Återkopplingen ska ges dels genom att kommentera detaljer i texten i en rapport (t ex genom "sticky notes" i en pdf eller genom "insert comment" i Word), dels genom att skriva ner en kortfattad sammanställning utifrån denna föreslagna mall:

  1. Tekniskt och ämnesmässigt innehåll
  2. Disposition, format och språk
  3. Övergripande intryck och helhet

Tänk på att återkopplingen ska vara konstruktiv och saklig. Det är bra att först peka ut vad som är bra i rapporten, följt av allmäna förbättringsförslag.