Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Stefan Stenbom 2016-01-26 11:32

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Kurs-PM

Kurs-PM för kursomgång vårtermin 2016 Stockholm.

Välkommen till kursen LV118U Grundläggande nätcoachning, 2 hp. Kursen är en uppdragsutbildning för Vetenskapens hus i nätcoachning för Mattecoach på nätet. För att få arbeta som mattecoach skall man ha genomgått denna utbildning.

Utbildningen består av tre delar. Teori kring handledning och handledning på internet, praktisk kunskap att kunna arbete som coach via chatt och analys och fördjupning av sina kunskaper.

Lärandemål

Målet med kursen är att du skall utveckla en förmåga att kunna verka som handledare och möta elever på Internet. Det innebär att du skall kunna:

  • redogöra för handledningsmetoder i mötet mellan elev och lärare,
  • reflektera över skillnader mellan att agera som lärare vid handling öga mot öga och på distans,
  • använda kommunikationsmjukvara för coachning,
  • skapa relation mellan lärare och elev på internet,
  • genomföra flera samtidiga konversationer med elever, och
  • analysera tidigare genomförda samtal enligt handledningsmetoder.

Genomförande

Uppgift Datum Tid Plats
Förberedelseuppgift: läsa texten ”Professionell vägledning” som bifogas detta dokument.
Utbildningsträff 1: Teorier för nätcoachning. 2016-XX-XX kl. 17.15-20.00 Sal XX
Utbildningsträff 2: Nätcoachning i praktiken. 2016-XX-XX kl. 17.15-20.00 Sal XX

Lärare

Kursansvarig och examinator är Stefan Stenbom som arbetar på ECE-skolan som universitetsadjunkt i nätbaserad utbildning. Stefan nås lättast via e-post, stkn@kth.se eller telefon 08-790 6129.

Kurslitteratur

Urklipp ur dessa distribueras digitalt till kursdeltagare.

  • Hägg, K. & Kuoppa, S.M. (1997). Professionell vägledning: med samtal som redskap. Lund: Studentlitteratur.
  • Stenbom, S. (2015). Online coaching as a Relationship of Inquiry. (Doctoral dissertation). Stockholm: KTH Royal Institute of Technology. (länk)

Examination

För att bli godkänd på kursen krävs aktivt deltagande vid samtliga kursträffar samt godkänd examinationsuppgift. Betygsskala: P, F