Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ändringar mellan två versioner

Här visas ändringar i "Kurs-PM vårtermin 2016 i Stockholm" mellan 2016-01-26 11:23 av Stefan Stenbom och 2016-01-26 11:30 av Stefan Stenbom.

Visa < föregående | nästa > ändring.

Kurs-PM

Kurs-PM för kursomgång vårtermin 2016 Stockholm.

Välkommen till kursen LV118U Grundläggande nätcoachning, 2 hp. Kursen är en uppdragsutbildning för Vetenskapens hus i nätcoachning för Mattecoach på nätet. För att få arbeta som mattecoach skall man ha genomgått denna utbildning.

Utbildningen består av tre delar. Teori kring handledning och handledning på internet, praktisk kunskap att kunna arbete som coach via chatt och analys och fördjupning av sina kunskaper.

Lärandemål

Målet med kursen är att du skall utveckla en förmåga att kunna verka som handledare och möta elever på Internet. Det innebär att du skall kunna:


* redogöra för handledningsmetoder i mötet mellan elev och lärare,
* reflektera över skillnader mellan att agera som lärare vid handling öga mot öga och på distans,
* använda kommunikationsmjukvara för coachning,
* skapa relation mellan lärare och elev på internet,
* genomföra flera samtidiga konversationer med elever, och
* analysera tidigare genomförda samtal enligt handledningsmetoder.
Genomförande InnehållUppgift Datum Tid Plats Utbildningsträff 1: Teorier för nätcoachning Datum tid Plats Förberedelseuppgift: läsa texten ”Professionell vägledning” som bifogas detta dokument. Utbildningsträff 1: Teorier för nätcoachning. 2016-XX-XX kl. 17.15-20.00 Sal XX Utbildningsträff 2: Nätcoachning i praktiken. 2016-XX-XX kl. 17.15-20.00 Sal XX ¶

Lärare Kursansvarig och examinator är Stefan Stenbom som arbetar på ECE-skolan som universitetsadjunkt i nätbaserad utbildning. Stefan nås lättast via e-post, stkn@kth.se eller telefon 08-790 6129.¶

Kurslitteratur Urklipp ur dessa distribueras digitalt till kursdeltagare.¶


* Hägg, K. & Kuoppa, S.M. (1997). Professionell vägledning: med samtal som redskap. Lund: Studentlitteratur.
* Stenbom, S. (2015). Online coaching as a Relationship of Inquiry. (Doctoral dissertation). Stockholm: KTH Royal Institute of Technology.
Examination För att bli godkänd på kursen krävs aktivt deltagande vid samtliga kursträffar samt godkänd examinationsuppgift. Betygsskala: P, F¶