Kurs-PM för majkursomgången 2013
LH 216V Utveckla lärandet med betygskriterier
Detta är en högskolepedagogisk kurs på 1,5 hp för KTH-lärare. Syftet med kursen är att kursdeltagaren ska lära sig att utforma målrelaterade betygskriterier och anpassa examinationen till dessa
Lärandemål för kursen
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna
- redogöra för hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop,
- formulera målrelaterade betygskriterier för en egen kurs,
- föreslå hur examinationsmoment ska utformas så att de examinerar enligt uppställda betygskriterier,
- kritiskt granska egna och andras uppställda betygskriterier,
- redogöra för olika sätt att väga samman betyg till ett slutbetyg och vilka effekter dessa kan få.
Lärare
- Viggo Kann, CSC/ECE, kursledare och examinator
- Anna-Karin Högfeldt, ECE, lärare
- Emma Lundkvist, Uppsala universitet, gästföreläsare
- Daniel Hammarberg, CL-student, handledare
- Ulrika Nilsson, CL-student, handledare
- Anna Persson, CL-student, handledare
Schema
- måndag 6 maj 2013 kl 9-12, Salongen
syftet med betygskriterier, lärandemål, examination, betygskriteriers utformning och anpassning till examination, KTHs regler - onsdag 29 maj 2013 kl 9-12, Salongen
studentperspektiv på betygskriterier, studie om betygskriterier, betygskriterier i din egen kurs, testning och granskning av betygskriterier, sammanvägning av betyg, fallgropar och tips
Examination
- Närvaro vid båda undervisningstillfällena.
- Inlämningsuppgift 1 som lämnas in senast 27 maj 2013 kl 24.00.
- Inlämningsuppgift 2 som lämnas in senast 17 juni 2013 kl 24.00.
Kurslitteratur
- Chris Rust, Purposes and principles of assessment, Oxford Brookes University, 2002.
http://www.brookes.ac.uk/services/ocsld/resources/briefing_papers/p_p_assessment.pdf - Stefan Ekecrantz, Målrelaterade betyg - Att arbeta med betygskriterier och bedömning i sju grader, UPC-rapport 2007:1, Stockholms universitet, 2007.
http://www.su.se/polopoly_fs/1.10979.1295533751!/menu/standard/file/UPCrapport_2007_1_Malrelaterade_betyg.pdf
Kursutvärdering
I slutet av första undervisningstillfället görs en tvåminuters miniutvärdering. I samband med inlämningsuppgift 2 görs en skriftlig utvärdering av hela kursen.