Kursdata & kursanalys
För att se hela tabellen tryck på pil-symbolen (Min/Max) på sidans högra hörn. Du ser då endast sidinnehållet och menyn göms. Tryck på pilarna igen för att få tillbaka menyn.
Sedan 2020/2021 används inte längre denna sida, utan kursanalyserna läggs upp i kurskatalogen.
Kursen har två inlämningsuppgifter där den första kamratgranskas av två kursdeltagare och den andra bedöms och kommenteras av en lärare.
Kursen utvecklades 2013 av Viggo Kann på uppdrag av utbildningsutskottet, som en viktig del i införandet av målrelaterade betygskriterier på KTH. Kursen ingår i det högskolepedagogiska kursutbudet. Den är utformad för KTH-lärare men kan också tas av lärare på andra lärosäten.
Kursledare var 2013 Viggo Kann, 2014-2016 Anna-Karin Högfeldt och sedan 2017 Viggo Kann. Examinator har hela tiden varit Viggo Kann.
I april 2019 skickades en alumnenkät till alla som blev klara med kursen fram till och med 2018. 70 av 170 besvarade enkäten. Här är resultaten.
Kursomgång | Examinator och kursansvarig | Antal reg. studenter | Examinationsgrad efter komplettering | Förändringar som införs i årets kurs | Kursanalys |
period 4 |
Viggo Kann | 14 | 50% (7 av 14) | Kursen har getts på distans. Studentperspektivsmomentet flyttades från träff 2 till träff 3. Ny kursbok: Biggs & Tang. |
|
period 2 |
Viggo Kann | 14 | 57% (10 av 14) | Modifierade betygskriterier för kursen. Deadline för komplettering har tydliggjorts. |
|
period 4 |
Viggo Kann | 16 | 56% (9 av 16) | En formativ quiz på begrepp i kursen har införts efter första träffen. Vi informerar tidigare om att man ska be om återkoppling på ens kriterier från en student till inlämning 2. Vi ger en läsuppgift (från kursboken) också till träff 2. Kursdata (kurskod, kurskod, poäng, antal studenter) ska ingå i inlämning 1. |
Kursanalys Kursenkät |
period 3 2019 | Viggo Kann | 15 | 73% (11 av 15) | Uppgift 2 utvidgad med reflektion om hur kriterierna ska användas i undervisningen och med återkoppling från en student. | Kursenkät Kursmöte |
hösten 2018 | Viggo Kann | 15 | 73% (11 av 15) | Kamratgranskning med Peergrade.io. Tydligare uppgiftsinstruktioner. Presentation om hur man kan arbeta med betygskriterier i undervisningen. Index till godaexempellistan. | Kursenkät |
våren 2018 | Viggo Kann | 23 | 78% (18 av 23) | Förberedelseuppgift till träff 1. Inlämning av uppgift 1 tidigarelagd till en vecka före träff 2. | Kursenkät |
hösten 2017 | Viggo Kann | 17 | 59% (10 av 17) | Tydligare kriterier för vad som bedöms i slutinlämningen. | Kursanalys Kursenkät |
våren 2017 | Viggo Kann | 15 | 47% (7 av 15) | En tredje träff då dom slutliga betygskriterierna diskuteras har införts. | Kursanalys |
hösten 2016 | Viggo Kann, kursansvarig Anna-Karin Högfeldt |
11 | 64% (7 av 11) | Kursinformationen har flyttats till Canvas. | |
hösten 2013 | Viggo Kann | 10 | 50% |
Andra uppgiften har delats upp i två. Skriften Fallgropar och råd har utvidgats. Exempel på kriterier från pilotkurserna har lagts till. Uppgiftsinlämning görs nu på kurswebben. |
Kursanalys |
våren 2013 |
Viggo Kann | 36 | 53% | Ny kurs | Kursanalys |