• kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
  • kth.se
  • Studentwebben
  • Intranät
Logga in
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida
Utveckla lärandet med betygskriterier
  • Utveckla lärandet med betygskriterier
  • Inläggsarkiv
  • Omgångar/grupper
  • Sidöversikt
  • Visa innehåll utifrån tagg
  • Kursöversikt
  • Nyhetsflöde
  • Schema
  • Kursutveckling
  • Kursdata & kursanalys
  • Course meeting 2021-06-08
  • Kursanalys för LH216V HT22
  • Kursanalys VT23
  • Kurs-PM (historik)
  • Ordlista/word list
  • Kursplan m.m.
  • Kurswiki
KTH / Kurswebb / Utveckla lärandet med betygskriterier / Nyhetsflöde

Nyhetsflöde

Logga in till din kurswebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

Har du frågor om kursen?

Om du är registrerad på en aktuell kursomgång, se kursrummet i Canvas. Du hittar rätt kursrum under "Kurser" i personliga menyn.

Är du inte registrerad, se Kurs-PM för LH216V eller kontakta din studentexpedition, studievägledare, eller utbilningskansli.

I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).

November 2014
Lärarinlägg Rektorsbeslut om betygsättning I det väntade ...
av Viggo Kann

Rektorsbeslut om betygsättning

I det väntade rektorsbeslutet om att ograderade betyg ska användas för exjobben ingår också ett beslut om att betygskalan för alla kurser ska vara målrelaterad:

"Betyg som sätts ska vara målrelaterade och bestämmas av den studerandes enskilda prestation i förhållande till kursens mål, oberoende av andra studerandes prestationer."

Beslutet säger inte uttryckligen att det måste finnas målrelaterade betygskriterier, men för att den målrelaterade betygsättningen ska vara rättssäker är betygskriterier en rimlig följd av beslutet.

Så som beslutet är formulerat är två vanliga examinationsformer inte längre tillåtna:

  • Tentor där studenterna samlar poäng och poängsumman avgör betyget. Då är inte betyget målrelaterat. Min och Emmas presentationer i kursen ger exempel på hur tentor kan utformas med målrelaterad betygsättning.
  • Projekt där två eller flera studenter samarbetar och betyg sätts på det samlade arbetet snarare än på studenternas individuella prestationer. Det kan vara mycket svårt att hålla isär olika projektmedlemmars bidrag, och om vi gör om projektkurserna till att bli individualiserade tappar vi mycket av poängen med projekt. Här ser jag ingen bra lösning som gör varje students betyg helt oberoende av övriga projektmedlemmars prestationer.

Här är fullständiga rektorsbeslutet.

Anmäl missbruk
Lärare Viggo Kann skrev inlägget 23 november 2014
 
  • Utveckla lärandet med betygskriterier
LH216V | 1,5 hp
  • Inläggsarkiv
  • Omgångar/grupper
  • Sidöversikt
  • Visa innehåll utifrån tagg
  • Kursöversikt
  • Nyhetsflöde
  • Schema
  • Kursutveckling
    • Kursdata & kursanalys
      • Course meeting 2021-06-08
      • Kursanalys för LH216V HT22
      • Kursanalys VT23
    • Kurs-PM (historik)
  • Ordlista/word list
  • Kursplan m.m.
  • Kurswiki

KTH

  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om KTH
  • Student på KTH
  • Alumni
  • KTH Intranät

Organisation

  • KTH Biblioteket
  • KTH:s skolor
  • Rektor och ledning
  • KTH:s verksamhetsstöd

Tjänster

  • Schema
  • Kurs-, program- och gruppwebbar
  • Lärplattformen Canvas
  • Webbmejl

Kontakt

KTH
100 44 Stockholm
+46 8 790 60 00

  • Kontakta KTH
  • Jobba på KTH
  • Press och media
  • Faktura och betalning KTH
  • Om KTH:s webbplatser
  • Tillgänglighetsredogörelse