Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Övning 1 (halvklass 1)

Tid: Onsdag 3 september 2014 kl 13:00 - 15:00 2014-09-03T13:00:00 2014-09-03T15:00:00

Kungliga Tekniska högskolan
HT 2014 TIDAB TIEDB

Plats: Ka-205

Aktivitet: Övning

Studentgrupper: TIDAB_1, TIEDB_1, TITEH_TIDB_1, TITEH_TIED_1

Info:

Lärare: Anna Delin

Rekommenderade övningsuppgifter, kapitel P Adams:

P1 19, 41, 43

P2 5, 9, 29, 37

P3 11, 29, 40

P4 1, 5, 7, 13, 33

P5 7, 19, 23

P6 1, 11

P7 1, 3, 7, 9, 13, 17

Rekommenderade övningsuppgifter, appendix I (kallat A1 på övningen) Adams:

1, 3, 5, 13, 15, 17, 21, 25, 29, 31, 33, 35, 41, 47, 51, 53

Ett urval av uppgifterna (cirka 8 st) ovan kommer att gås igenom på tavlan under övningstillfället och/eller räknas själva av studenterna med assistans av läraren. Facit till alla udda uppgifter finns i slutet av boken.

Schemahandläggare skapade händelsen 14 april 2014

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Lärare Anna Delin redigerade 5 augusti 2014

Övning 1

Lärare: Anna Delin¶

Lärare Anna Delin redigerade 5 augusti 2014

Övning 1 (halvklass 1)

Lärare Anna Delin redigerade 6 augusti 2014

Lärare: Anna Delin

Rekommenderade övningsuppgifter, kapitel P Adams:¶

P1 19, 31, 43¶

P2 5, 9, 29, 37¶

P3 11, 29, 37¶

P4 7, 11, 33¶

P5 7, 19, 23¶

P6 1, 11¶

P7 1, 3, 7, 9, 13, 17¶



Rekommenderade övningsuppgifter, appendix I Adams:¶

1, 3, 5, 13, 15, 17, 19, 25, 29, 31, 33, 35, 41, 47, 51, 53¶



Beräknad tidsåtgång för eget räknearbete: cirka 8 timmar (då är man rätt snabb), gärna fördelat på några timmar före övningstillfället, och några timmar kort efter övningstillfället. ¶

Ett urval av uppgifterna (cirka 8 st) ovan kommer att gås igenom på tavlan under övningstillfället och/eller räknas själva av studenterna med assistans av läraren. Facit till alla udda uppgifter finns i slutet av boken.¶

Lärare Anna Delin redigerade 6 augusti 2014

Lärare: Anna Delin

Rekommenderade övningsuppgifter, kapitel P Adams:

P1 19, 31, 43

P2 5, 9, 29, 37

P3 11, 29, 37

P4 1, 5, 7, 11, 33

P5 7, 19, 23

P6 1, 11

P7 1, 3, 7, 9, 13, 17

Rekommenderade övningsuppgifter, appendix I Adams:

1, 3, 5, 13, 15, 17, 19, 25, 29, 31, 33, 35, 41, 47, 51, 53

Beräknad tidsåtgång för eget räknearbete: cirka 8 timmar (då är man rätt snabb), gärna fördelat på några timmar före övningstillfället, och några timmar kort efter övningstillfället. 

Ett urval av uppgifterna (cirka 8 st) ovan kommer att gås igenom på tavlan under övningstillfället och/eller räknas själva av studenterna med assistans av läraren. Facit till alla udda uppgifter finns i slutet av boken.

Lärare Anna Delin redigerade 6 augusti 2014

Lärare: Anna Delin

Rekommenderade övningsuppgifter, kapitel P Adams:

P1 19, 31, 43

P2 5, 9, 29, 37

P3 11, 29, 37

P4 1, 5, 7, 11, 33

P5 7, 19, 23

P6 1, 11

P7 1, 3, 7, 9, 13, 17

Rekommenderade övningsuppgifter, appendix I Adams:

1, 3, 5, 13, 15, 17, 19, 25, 29, 31, 33, 35, 41, 47, 51, 53

Beräknad tidsåtgång för eget räknearbete och inläsning: cirka 8 timmar (då är man rätt snabb), gärna fördelat på några timmar både före övningstillfället, och några timmar kort efter övningstillfället. och efter föreläsning och lektion.

Ett urval av uppgifterna (cirka 8 st) ovan kommer att gås igenom på tavlan under övningstillfället och/eller räknas själva av studenterna med assistans av läraren. Facit till alla udda uppgifter finns i slutet av boken.

Lärare Anna Delin redigerade 25 augusti 2014

Lärare: Anna Delin

Rekommenderade övningsuppgifter, kapitel P Adams:

P1 19, 341, 43

P2 5, 9, 29, 37

P3 11, 29, 3740

P4 1, 5, 7, 113, 33

P5 7, 19, 23

P6 1, 11

P7 1, 3, 7, 9, 13, 17

Rekommenderade övningsuppgifter, appendix I (kallat A1 på övningen) Adams:

1, 3, 5, 13, 15, 17, 19, 25, 29, 31, 33, 35, 41, 47, 51, 53

Beräknad tidsåtgång för eget räknearbete och inläsning: cirka 8 timmar, gärna fördelat på några timmar både före och efter föreläsning och lektion.¶ Ett urval av uppgifterna (cirka 8 st) ovan kommer att gås igenom på tavlan under övningstillfället och/eller räknas själva av studenterna med assistans av läraren. Facit till alla udda uppgifter finns i slutet av boken.

Lärare Anna Delin redigerade 25 augusti 2014

Lärare: Anna Delin

Rekommenderade övningsuppgifter, kapitel P Adams:

P1 19, 41, 43

P2 5, 9, 29, 37

P3 11, 29, 40

P4 1, 5, 7, 13, 33

P5 7, 19, 23

P6 1, 11

P7 1, 3, 7, 9, 13, 17

Rekommenderade övningsuppgifter, appendix I (kallat A1 på övningen) Adams:

1, 3, 5, 13, 15, 17, 219, 25, 29, 31, 33, 35, 41, 47, 51, 53

Ett urval av uppgifterna (cirka 8 st) ovan kommer att gås igenom på tavlan under övningstillfället och/eller räknas själva av studenterna med assistans av läraren. Facit till alla udda uppgifter finns i slutet av boken.

kommenterade 2 september 2014

Hej, hur vet man vilken av övningarna man ska gå på? 

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 3 september 2014

Gruppindelning:

https://www.kth.se/social/course/IX1304/post/gruppindelning-ovningarna-ovningarna-g/

En användare har tagit bort sin kommentar
Lärare kommenterade 3 september 2014

Lösning P7 17 (efterlystes under övningen):

lösning P7 17

Lärare kommenterade 3 september 2014

Lösning P1 19 (efterlystes under övningen):

P.1 19

 

Lös olikheten 1/(2-x) < 3.

 

Vi inför beteckningar VL = 1/(2-x) och HL = 3.

 

Vi undersöker nu VL.

 

VL har en singularitet vid x=2 (man får inte dividera med noll) och magnituden på VL blir mycket stor (går mot oändligheten) nära x=2. För x < 2 är VL positivt, medan för x>2 är VL negativt.

 

Slutsats 1: Eftersom VL är negativt för x>2 så är dessa x helt säkert lösningar till olikheten.

 

Återstår att titta på intervallet x<2 i mer detalj:

 

För stora negativa x blir VL ett litet positivt tal. Genom att välja x tillräckligt stort (och negativt) kan vi göra VL godtyckligt litet. Det finns alltså ett ytterligare intervall med x som uppfyller olikheten. För att hitta detta intervall löser vi den enklare ekvationen 1/(2-x) = 3. Den har lösning x=5/3. Nu provar vi olikheten med x-värden som ligger nära 5/3 fast är lite mindre resp. lite större. Dessutom kommer vi ihåg att x<2. Välj t ex 1.9 och 1 och gör en tabell. Man ser då att för x<5/3 är olikheten uppfylld.

 

Slutsats 2: även för x<5/3 är olikheten uppfylld.

 

Svar: för x<5/3 samt för x>2 är olikheten uppfylld.

 

Tips: plotta gärna VL och HL för att  bli bekant med hur olikheten ser ut grafiskt samt hur "1/x"-uttryck beter sig. Mathematicakod:

Plot[{1/(2 - x), 3}, {x, -10, 10}]

Hela världen får läsa.

Senast ändrad 2014-08-25 16:43

Taggar: Saknas än så länge.