Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Nyhetsflöde

Logga in till din kurswebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).

Februari 2012
Jan-Olof Åkerlund redigerade 7 december 2011

Föreläsning 11

Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012

Föreläsning 11 Komplexa tal, Appendix B

Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012

Föreläsning 11 Komplexa tal, Appendix Bforts...

Lärare Jan-Olof Åkerlund redigerade 27 februari 2012



Exempelsamling, komplexa tal (PDF)¶

Lärare Jan-Olof Åkerlund redigerade 29 februari 2012

Uppgifter ur exempelsamling:

Exempelsamling, komplexa tal (PDF)

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
 
under
VT 2012 TKOMK
Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012

Övning, blandade uppgifter

Lärare Jan-Olof Åkerlund redigerade 28 februari 2012

Uppgifter¶

3.2.12 a) (sid. 107), 3.2.19 a) (s. 107), 4.1.14 (s. 182), 6.4.4 (s. 316), 6.4.8 (s. 316), 3.5.2 (s. 141), 3.5.8 (s. 141), 3.5.10 (s. 141)¶

MVH Bosse Å.¶

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
 
under
VT 2012 TKOMK
Schemahandläggare skapade händelsen 27 februari 2012
Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
 
under
VT 2012 TKOMK
Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012

Övning, blandade uppgifter

Lärare Jan-Olof Åkerlund redigerade 27 februari 2012

Så mycket jag hinner av uppgifterna¶

1.1.D9 (sid. 15),  1.2.P9 (s. 28), 1.3.36 (s. 37), 2.1.D8 (s. 47), 2.2.D1 (s. 62), 2.2.D3 (s. 62).¶

Filosofin är att välja uppgifter som ger tillfälle till repetition av viktiga begrepp¶

Uppgifterna är medvetet valda så att tillfälle till diskussioner finns.¶

MVH Bosse Å.¶

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
 
under
VT 2012 TKOMK
Schemahandläggare skapade händelsen 27 februari 2012
Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
 
Jan-Olof Åkerlund redigerade 30 november 2011

Underrum och linjärt beroende, baser (Section 7.1, 7.2)
* Kunna förklara  begreppet bas och bestämma en bas för ett underrum..
* Kunna redogöra  för  egenskaperna hos en bas.
* Kunna  bestämma  en bas för ett underrum.
* Kunna förklara  principerna för ortogonala projektioner.
* Kunna bestämma projektionen på ett underrum
* Kunna tillämpa kunskaperna på laborationerna

Jan-Olof Åkerlund redigerade 7 december 2011

Föreläsning 8

Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012

Underrum och linjärt beroende, baser (Section 7.1, 7.2)


* Kunna förklara  begreppet bas och bestämma en bas för ett underrum..
* Kunna redogöra  för  egenskaperna hos en bas.
* Kunna  bestämma  en bas för ett underrum.
* Kunna förklara  principerna för ortogonala projektioner.
* Kunna bestämma projektionen på ett underrum
* Kunna tillämpa kunskaperna på laborationerna
homogena koordinater

Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012


* Kunna förklara begreppet homogena koordinater
Datorgrafik

Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012

Föreläsning 8 Sammansatta transformationer, Datorgrafik

Datorgrafik

Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012

Datorgrafik6.4 Sammansatta transformationer, inverterbarhet.

Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012

6.4 Sammansatta transformationer, inverterbarhet.
* Kunna beskriva en sammansatt  transformation med en transformationsmatris, och redogöra för hur matrisen är uppbyggd.
* Kunna beskriva egenskaperna för en inverterbar transformation
* Kunna förklara begreppet homogena koordinater
* Kunna beskriva en transformation i R2 och R3 med en transformationsmatris för homogena koordinater, och redogöra för hur matrisen är uppbyggd.
*

Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012

6.4 Sammansatta transformationer, inverterbarhet.
* Kunna beskriva en sammansatt  transformation med en transformationsmatris, och redogöra för hur matrisen är uppbyggd.
* Kunna beskriva egenskaperna för en inverterbar transformation
6.5 Datorgrafik
* Kunna utföra transformarioner av geometriska objekt i R2 och R3
* Kunna förklara begreppet homogena koordinater och varför de används
* Kunna beskriva en transformation i R2 och R3 med en transformationsmatris för homogena koordinater, och redogöra för hur matrisen är uppbyggd.
* Kunna tillämpa metoderna

Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012

(Section 6.4-6.5)

6.4 Sammansatta transformationer, inverterbarhet.
* Kunna beskriva en sammansatt  transformation med en transformationsmatris, och redogöra för hur matrisen är uppbyggd.
* Kunna beskriva egenskaperna för en inverterbar transformation
6.5 Datorgrafik
* Kunna utföra transformarioner av geometriska objekt i R2 och R3
* Kunna förklara begreppet homogena koordinater och varför de används
* Kunna beskriva en transformation i R2 och R3 med en transformationsmatris för homogena koordinater, och redogöra för hur matrisen är uppbyggd.
* Kunna tillämpa metoderna

Lärare Jan-Olof Åkerlund redigerade 20 februari 2012

(Section 6.4-6.5)

6.4 Sammansatta transformationer, inverterbarhet.
* Kunna beskriva en sammansatt  transformation med en transformationsmatris, och redogöra för hur matrisen är uppbyggd.
* Kunna beskriva egenskaperna för en inverterbar transformation
6.5 Datorgrafik
* Kunna utföra transformarioner av geometriska objekt i R2 och R3
* Kunna förklara begreppet homogena koordinater och varför de används
* Kunna beskriva en transformation i R2 och R3 med en transformationsmatris för homogena koordinater, och redogöra för hur matrisen är uppbyggd.
* Kunna tillämpa metoderna
Notebook: Homogena koordinater¶

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
 
Jan-Olof Åkerlund redigerade 30 november 2011

Homogena koordinater och underrum¶

(Section 6.5, 3.4, 3.5)
* Kunna använda transformationsmatriser för att utföra transformationer i R2 och R3
* Kunna redogöra för hur man skapar matriser för sammansatta transformationer
* Kunna förklara begreppet homogena koordinater
* Kunna tillämpa kunskaperna i inlämningsuppgifterna
* Kunna förklara  begreppet underrum och beskriva underrum i R2 och R3.
* Kunna förklara  begreppen linjärt oberoende och linjärt beroende och redogöra  för sambandet mellan linjärt beroende, linjär kombination och underrum.
* Kunna redogöra  för  linjärt beroende och linjär kombination.
* Kunna avgöra  om (eller när) vektorer är linjärt beroende eller oberoende och skriva vektorer som linjära kombinationer.

Jan-Olof Åkerlund redigerade 1 december 2011

Homogena koordinater och underrum

(Section 6.5, 3.4, 3.5)
* Kunna använda transformationsmatriser för att utföra transformationer i R2 och R3
* Kunna redogöra för hur man skapar matriser för sammansatta transformationer
* Kunna förklara begreppet homogena koordinater
* Kunna tillämpa kunskaperna i inlämningsuppgifterna
* Kunna förklara  begreppet underrum och beskriva underrum i R2 och R3.
* Kunna förklara  begreppen linjärt oberoende och linjärt beroende och redogöra  för sambandet mellan linjärt beroende, linjär kombination och underrum.
* Kunna redogöra  för  linjärt beroende och linjär kombination.
* Kunna avgöra  om (eller när) vektorer är linjärt beroende eller oberoende och skriva vektorer som linjära kombinationer.

Jan-Olof Åkerlund redigerade 1 december 2011


* Kunna bestämma transformationsmatrisen för enkla transformationer i R2.
* Kunna använda transformationsmatriser för att utföra transformationer i R2 och R3.
* Med dator: Kunna genomföra linjära transformationer samt åskådliggöra resultatet grafiskt.


Homogena koordinater och underrum

(Section 6.5, 3.4, 3.5)
* Kunna använda transformationsmatriser för att utföra transformationer i R2 och R3
* Kunna redogöra för hur man skapar matriser för sammansatta transformationer
* Kunna förklara begreppet homogena koordinater
* Kunna tillämpa kunskaperna i inlämningsuppgifterna
* K

Jan-Olof Åkerlund redigerade 1 december 2011

Föreläsning 7 Linjära transformationer


* Kunna bestämma transformationsmatrisen för enkla transformationer i R2.
* Kunna använda transformationsmatriser för att utföra transformationer i R2 och R3.
* Med dator: Kunna genomföra linjära transformationer samt åskådliggöra resultatet grafiskt.

Homogena koordinater och underrum

(Section 6.52, 3.4, 3.56.3)
* Kunna använda transformationsmatriser för att utföra transformationer i R2 och R3
* Kunna redogöra för hur man skapar matriser för sammansatta transformationer
* Kunna förklara begreppet homogena koordinater
* Kunna tillämpa kunskaperna i inlämningsuppgifterna
* K

Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012


* Kunna bestämma transformationsmatrisen för enkla transformationer i R2.
* Kunna använda transformationsmatriser för att utföra transformationer i R2 och R3.
* Med dator: Kunna genomföra linjära transformationer samt åskådliggöra resultatet grafiskt.

Homogena koordinater och underrum

(Section 6.2, 6.3)
* Kunna använda transformationsmatriser för att utföra transformationer i R2 och R3
* Kunna redogöra för hur man skapar matriser för sammansatta transformationer
* Kunna förklara begreppet homogena koordinater
* Kunna tillämpa kunskaperna i inlämningsuppgifterna
* K

Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012


* Kunna bestämma transformationsmatrisen för enkla transformationer i R2.
* Kunna använda transformationsmatriser för att utföra transformationer i R2 och R3.
* Med dator: Kunna genomföra linjära transformationer samt åskådliggöra resultatet grafiskt.

Homogena koordinater och underrum

(Section 6.2, 6.3)
* Kunna använda transformationsmatriser för att utföra transformationer i R2 och R3
* Kunna redogöra för hur man skapar matriser för sammansatta transformationer
* Kunna tillämpa kunskaperna i inlämningsuppgifterna

Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012

(Section 6.2, 6.3)
*

* Kunna bestämma transformationsmatrisen för enktransformationer i R2.
* Kunna redogöra för geometrin i transformationerna
* Kunna redogöra för begreppen funktion, definitionsmängd, värdemängd, transformation, operator och avbildning.
* Kunna beskriva en transformation med en transformationsmatris, och redogöra för hur matrisen är uppbyggd.
* Ortogona
la transformationer i R2.
* Kunna använda transformationsmatriser för att utföra transformationer i R2 och R3.



* Med dator: Kunna genomföra linjära transformationer samt åskådliggöra resultatet grafiskt.

(Section 6.2, 6.3)
* Kunna använda transformationsmatriser för att utföra transformationer i R2 och R3
* Kunna redogöra för hur man skapar matriser för sammansatta transformationer
* Kunna tillämpa kunskaperna i inlämningsuppgifterna

Lärare Jan-Olof Åkerlund redigerade 20 februari 2012

(Section 6.2, 6.3)
*
* Kunna bestämma transformationsmatrisen för transformationer i R2.
* Kunna redogöra för geometrin i transformationerna
* Kunna redogöra för begreppen funktion, definitionsmängd, värdemängd, transformation, operator och avbildning.
* Kunna beskriva en transformation med en transformationsmatris, och redogöra för hur matrisen är uppbyggd.
* Ortogonala transformationer i R2
* Kunna använda transformationsmatriser för att utföra transformationer i R2 och R3.


* Med dator: Kunna genomföra linjära transformationer samt åskådliggöra resultatet grafiskt.
Linjära avbildningar


* Kunna använda transformationsmatriser för att utföra transformationer i R2 och R3
* Kunna redogöra för hur man skapar matriser för sammansatta transformationer
* Kunna tillämpa kunskaperna i inlämningsuppgifterna

Lärare Jan-Olof Åkerlund redigerade 20 februari 2012

(Section 6.2, 6.3)
*
* Kunna bestämma transformationsmatrisen för transformationer i R2.
* Kunna redogöra för geometrin i transformationerna
* Kunna redogöra för begreppen funktion, definitionsmängd, värdemängd, transformation, operator och avbildning.
* Kunna beskriva en transformation med en transformationsmatris, och redogöra för hur matrisen är uppbyggd.
* Ortogonala transformationer i R2
* Kunna använda transformationsmatriser för att utföra transformationer i R2 och R3.


* Med dator: Kunna genomföra linjära transformationer samt åskådliggöra resultatet grafiskt.
Linjära avbildningar notebook: Linjära transformationer


* Kunna använda transformationsmatriser för att utföra transformationer i R2 och R3
* Kunna redogöra för hur man skapar matriser för sammansatta transformationer
* Kunna tillämpa kunskaperna i inlämningsuppgifterna

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
 
under
VT 2012 TKOMK
Jan-Olof Åkerlund redigerade 30 november 2011

Matriser och determinanter  (Section 3.1, 3.2, 4.1)
* Kunna utföra  addition och multiplikation av matriser
* Kunna skriva  ett linjärt system som en matrisekvation
* Kunna förklara och redogöra för begreppen enhetsmatris och inversmatris och sambandet mellan dem.
* Kunna använda inversen för att lösa ett linjärt system och redogöra för när detta är möjligt.
* Kunna redogöra för betydelsen av att determinanten är noll
Med dator:¶


* Kunna definiera, använda  och räkna med matriser
* Kunna  invertera och transponera  en matris samt  beräkna determinanten för en matris

Jan-Olof Åkerlund redigerade 1 december 2011

Matriser och determinanter  (Section 3.1, 3.2, 4.1)
* Kunna utföra  addition och multiplikation av matriser
* Kunna skriva  ett linjärt system som en matrisekvation
* Kunna förklara och redogöra för begreppen enhetsmatris och inversmatris och sambandet mellan dem.
* Kunna använda inversen för att lösa ett linjärt system och redogöra för när detta är möjligt.
* Kunna redogöra för betydelsen av att determinanten är noll
Med dator:¶
* Kunna definiera, använda  och räkna med matriser
* Kunna  invertera och transponera  en matris samt  beräkna determinanten för en matris
Linjärt oberoende och underrum  (Section 3.4, 3.5, 4.1)

Jan-Olof Åkerlund redigerade 1 december 2011

Föreläsning 5 Underrum

Linjärt oberoende och underrum  (Section 3.4, 3.5, 4.1)



kunna förklara  begreppet underrum och beskriva underrum i R2 och R3.¶

Kunna förklara  begreppen linjärt oberoende och linjärt beroende och redogöra  för sambandet mellan linjärt beroende, linjär kombination och underrum.¶

Kunna redogöra  för  linjärt beroende och linjär kombination.¶

Kunna avgöra  om (eller när) vektorer är linjärt beroende eller oberoende och skriva vektorer som linjära kombinationer.¶

Jan-Olof Åkerlund redigerade 7 februari 2012

Linjärt oberoende och underrum  (Section 3.4, 3.5, 4.1)

Baser och underrum (Notebook)

kunna förklara  begreppet underrum och beskriva underrum i R2 och R3.

Kunna förklara  begreppen linjärt oberoende och linjärt beroende och redogöra  för sambandet mellan linjärt beroende, linjär kombination och underrum.

Kunna redogöra  för  linjärt beroende och linjär kombination.

Kunna avgöra  om (eller när) vektorer är linjärt beroende eller oberoende och skriva vektorer som linjära kombinationer.

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
 
Jan-Olof Åkerlund redigerade 30 november 2011

Linjära ekvationssystem, forts   (Section 2.1 - 2.3)¶

 ¶


* Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.
* Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,
* kunna lösa systemet
* kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
*  kunna formulera detta.
* Och kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.
* Med dator: Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce och använda tilldelning (Rule och Replace) vid ekvationslösning
 ¶

 ¶

Jan-Olof Åkerlund redigerade 1 december 2011

Föreläsning 4

Linjära ekvationssystem, forts   (Section 2.1 - 2.3)¶  ¶
* Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.
* Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,
* kunna lösa systemet
* kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
*  kunna formulera detta.
* Och kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.
* Med dator: Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce och använda tilldelning (Rule och Replace) vid ekvationslösning
Matriser  ¶

 

 

Jan-Olof Åkerlund redigerade 1 december 2011

Föreläsning 4 Matriser och determinanter

Matriser och determinanter  (Section 3.1- 3.3, 4.1)
* Kunna utföra  addition och multiplikation av matriser
* Kunna skriva  ett linjärt system som en matrisekvation
* Kunna förklara och redogöra för begreppen enhetsmatris och inversmatris och sambandet mellan dem.
* Kunna använda inversen för att lösa ett linjärt system och redogöra för när detta är möjligt.
* Kunna redogöra för betydelsen av att determinanten är noll
Med dator:¶


* Kunna definiera, använda  och räkna med matriser
* Kunna  invertera och transponera  en matris samt  beräkna determinanten för en matris
 

 

 

Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012

Matriser och determinanter  (Section 3.1- 3.3, 4.1)
* Kunna utföra  addition och multiplikation av matriser
* Kunna skriva  ett linjärt system som en matrisekvation
* Kunna förklara och redogöra för begreppen enhetsmatris och inversmatris och sambandet mellan dem.
* Kunna använda inversen för att lösa ett linjärt system och redogöra för när detta är möjligt.
* Kunna redogöra för betydelsen av att determinanten är noll
Med dator:


* Kunna definiera, använda  och räkna med matriser
* Kunna  invertera och transponera  en matris samt  beräkna determinanten för en matris
* 3.1 Technology exercises:  T4
 

 

 

Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012

Matriser och determinanter  (Section 3.1- 3.3, 4.1)
* Kunna utföra  addition och multiplikation av matriser
* Kunna skriva  ett linjärt system som en matrisekvation
* Kunna förklara och redogöra för begreppen enhetsmatris och inversmatris och sambandet mellan dem.
* Kunna använda inversen för att lösa ett linjärt system och redogöra för när detta är möjligt.
* Kunna redogöra för betydelsen av att determinanten är noll
Med dator:


* Kunna definiera, använda  och räkna med matriser
* Kunna  invertera och transponera  en matris samt  beräkna determinanten för en matris
* 3.1 Technology exercises:  T4
* 3.3 Technology exercises:  T1, T5, T7, T8
 

 

 

Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012

Matriser och determinanter  (Section 3.1- 3.3, 4.1)
* Kunna utföra  addition och multiplikation av matriser
* Kunna skriva  ett linjärt system som en matrisekvation
* Kunna förklara och redogöra för begreppen enhetsmatris och inversmatris och sambandet mellan dem.
* Kunna använda inversen för att lösa ett linjärt system och redogöra för när detta är möjligt.
* Kunna redogöra för betydelsen av att determinanten är noll
Med dator:


* Kunna definiera, använda  och räkna med matriser
* Kunna  invertera och transponera  en matris samt  beräkna determinanten för en matris
* 3.1 Technology exercises:  T4
* 3.3 Technology exercises:  T1, T5, T7, T8
* 4.1 Technology exercises:  T1
 

 

 

Jan-Olof Åkerlund redigerade 3 februari 2012

Matriser och determinanter  (Section 3.1- 3.3, 4.1)
* Kunna utföra  addition och multiplikation av matriser
* Kunna skriva  ett linjärt system som en matrisekvation
* Kunna förklara och redogöra för begreppen enhetsmatris och inversmatris och sambandet mellan dem.
* Kunna använda inversen för att lösa ett linjärt system och redogöra för när detta är möjligt.
* Kunna redogöra för betydelsen av att determinanten är noll
Med dator:

Notebook om Matriser ¶


* Kunna definiera, använda  och räkna med matriser
* Kunna  invertera och transponera  en matris samt  beräkna determinanten för en matris
* 3.1 Technology exercises:  T4
* 3.3 Technology exercises:  T1, T5, T7, T8
* 4.1 Technology exercises:  T1
 

 

 

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
 
Januari 2012
Jan-Olof Åkerlund redigerade 30 november 2011

Linjer och plan, forts  (Section 1.3),¶

                                            Linjära ekvationssystem  (Section 2.1 – 2.2)¶

                     ¶

 ¶


* Kunna redogöra för sambandet mellan den parametriska vektorekvationen och parallellförflyttning av linjen eller planet
* Kunna bestämma normalen till ett plan och beskriva planet med hjälp av normalen och en vektor, eller två punkter,  i planet och kunna avgöra om plan är parallella.
* Känna till tekniken för att beräkna skärningen mellan linjer och plan
* Med dator: Kunna utföra ovanstående beräkningar samt plotta linjer och plan.
 ¶


* Kunna förklara begreppet linjär ekvation, och kunna avgöra om en ekvation är linjär.
* Kunna förklarabegreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.
* Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..
* Kunna lösa enkla linjära ekvationssystem.

Jan-Olof Åkerlund redigerade 1 december 2011

Linjer och plan, forts  (Section 1.3),

                                            Linjära ekvationssystem  (Section 2.1 – 2.2)

                     

 


* Kunna redogöra för sambandet mellan den parametriska vektorekvationen och parallellförflyttning av linjen eller planet
* Kunna bestämma normalen till ett plan och beskriva planet med hjälp av normalen och en vektor, eller två punkter,  i planet och kunna avgöra om plan är parallella.
* Känna till tekniken för att beräkna skärningen mellan linjer och plan
* Med dator: Kunna utföra ovanstående beräkningar samt plotta linjer och plan.
 


* Kunna förklara begreppet linjär ekvation, och kunna avgöra om en ekvation är linjär.
* Kunna förklarabegreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.
* Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..
* Kunna lösa enkla linjära ekvationssystem.

Jan-Olof Åkerlund redigerade 1 december 2011

Föreläsning 3 Linjära ekvationssystem

Linjer och plan, forts  (Section 1.3),¶                                             Linjära ekvationssystem  (Section 2.12 – 2.2)¶3)                      

 

 


* Kunna förklara begreppet linjär ekvation, och kunna avgöra om en ekvation är linjär.
* Kunna förklarabegreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.
* Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..
* Kunna lösa enkla linjära ekvationssystem.

Jan-Olof Åkerlund redigerade 1 december 2011

Linjära ekvationssystem  (Section 2.2 – 2.3)                      

 

 ¶
*
*
Kunna förklara begreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.
*
Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..
* Kunna lösa linjära ekvationssystem.

Kunna lösa linjära ekvationssystem.¶

Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.¶

Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,¶


* kunna lösa systemet
* kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
*  kunna formulera detta.
*
Kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.¶

Med dator: Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce , och kunna åskådliggöra lösningarna.¶





Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012

Linjära ekvationssystem  (Section 2.2 – 2.3)                      

Kunna förklara begreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.

Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..

Kunna lösa linjära ekvationssystem.

Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.

Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,


* kunna lösa systemet
* kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
*  kunna formulera detta.
*
Kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.

Med dator: Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce , och kunna åskådliggöra lösningarna. Technology exercises:  T1 ,  T4

Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012

Linjära ekvationssystem  (Section 2.2 – 2.3)                      

Kunna förklara begreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.

Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..

Kunna lösa linjära ekvationssystem.

Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.

Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,


* kunna lösa systemet
* kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
*  kunna formulera detta.
*
Kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.

Med dator:

Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce , och kunna åskådliggöra lösningarna.

2.2
Technology exercises:  T1 ,  T4

2.3 Technology exercises:  T2 ,  T4,  T8

Jan-Olof Åkerlund redigerade 30 januari 2012

Linjära ekvationssystem  (Section 2.2 – 2.3)                      

Fil från föreläsningen

Kunna förklara begreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.

Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..

Kunna lösa linjära ekvationssystem.

Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.

Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,


* kunna lösa systemet
* kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
*  kunna formulera detta.
*
Kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.

Med dator:

Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce , och kunna åskådliggöra lösningarna.

2.2 Technology exercises:  T1 ,  T4

2.3 Technology exercises:  T2 ,  T4,  T8

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012