Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Föreläsning 3 Linjära ekvationssystem

Tid: Måndag 30 januari 2012 kl 13:00 - 15:00 2012-01-30T13:00:00 2012-01-30T15:00:00

Kungliga Tekniska högskolan
VT 2012 TKOMK

Plats: Ka-C22 (Isafjordsg 20-26 Trapph. C)

Aktivitet: Föreläsning

Lärare: Jan-Olof Åkerlund ()

Studentgrupper: TKOMK1

Info:

Linjära ekvationssystem  (Section 2.2 – 2.3)

                     

Fil från föreläsningen

Kunna förklara begreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.

Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..

Kunna lösa linjära ekvationssystem.

Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.

Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,

  • kunna lösa systemet
  • kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
  •  kunna formulera detta.

Kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.

Med dator:

Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce , och kunna åskådliggöra lösningarna.

2.2 Technology exercises:  T1 ,  T4

2.3 Technology exercises:  T2 ,  T4,  T8

Jan-Olof Åkerlund redigerade 30 november 2011

Linjer och plan, forts  (Section 1.3),¶

                                            Linjära ekvationssystem  (Section 2.1 – 2.2)¶

                     ¶

 ¶


* Kunna redogöra för sambandet mellan den parametriska vektorekvationen och parallellförflyttning av linjen eller planet
* Kunna bestämma normalen till ett plan och beskriva planet med hjälp av normalen och en vektor, eller två punkter,  i planet och kunna avgöra om plan är parallella.
* Känna till tekniken för att beräkna skärningen mellan linjer och plan
* Med dator: Kunna utföra ovanstående beräkningar samt plotta linjer och plan.
 ¶


* Kunna förklara begreppet linjär ekvation, och kunna avgöra om en ekvation är linjär.
* Kunna förklarabegreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.
* Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..
* Kunna lösa enkla linjära ekvationssystem.

Jan-Olof Åkerlund redigerade 1 december 2011

Linjer och plan, forts  (Section 1.3),

                                            Linjära ekvationssystem  (Section 2.1 – 2.2)

                     

 


* Kunna redogöra för sambandet mellan den parametriska vektorekvationen och parallellförflyttning av linjen eller planet
* Kunna bestämma normalen till ett plan och beskriva planet med hjälp av normalen och en vektor, eller två punkter,  i planet och kunna avgöra om plan är parallella.
* Känna till tekniken för att beräkna skärningen mellan linjer och plan
* Med dator: Kunna utföra ovanstående beräkningar samt plotta linjer och plan.
 


* Kunna förklara begreppet linjär ekvation, och kunna avgöra om en ekvation är linjär.
* Kunna förklarabegreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.
* Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..
* Kunna lösa enkla linjära ekvationssystem.

Jan-Olof Åkerlund redigerade 1 december 2011

Föreläsning 3 Linjära ekvationssystem

Linjer och plan, forts  (Section 1.3),¶                                             Linjära ekvationssystem  (Section 2.12 – 2.2)¶3)                      

 

 


* Kunna förklara begreppet linjär ekvation, och kunna avgöra om en ekvation är linjär.
* Kunna förklarabegreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.
* Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..
* Kunna lösa enkla linjära ekvationssystem.

Jan-Olof Åkerlund redigerade 1 december 2011

Linjära ekvationssystem  (Section 2.2 – 2.3)                      

 

 ¶
*
*
Kunna förklara begreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.
*
Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..
* Kunna lösa linjära ekvationssystem.

Kunna lösa linjära ekvationssystem.¶

Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.¶

Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,¶


* kunna lösa systemet
* kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
*  kunna formulera detta.
*
Kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.¶

Med dator: Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce , och kunna åskådliggöra lösningarna.¶





Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012

Linjära ekvationssystem  (Section 2.2 – 2.3)                      

Kunna förklara begreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.

Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..

Kunna lösa linjära ekvationssystem.

Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.

Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,


* kunna lösa systemet
* kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
*  kunna formulera detta.
*
Kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.

Med dator: Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce , och kunna åskådliggöra lösningarna. Technology exercises:  T1 ,  T4

Jan-Olof Åkerlund redigerade 10 januari 2012

Linjära ekvationssystem  (Section 2.2 – 2.3)                      

Kunna förklara begreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.

Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..

Kunna lösa linjära ekvationssystem.

Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.

Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,


* kunna lösa systemet
* kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
*  kunna formulera detta.
*
Kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.

Med dator:

Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce , och kunna åskådliggöra lösningarna.

2.2
Technology exercises:  T1 ,  T4

2.3 Technology exercises:  T2 ,  T4,  T8

Jan-Olof Åkerlund redigerade 30 januari 2012

Linjära ekvationssystem  (Section 2.2 – 2.3)                      

Fil från föreläsningen

Kunna förklara begreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.

Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..

Kunna lösa linjära ekvationssystem.

Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.

Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,


* kunna lösa systemet
* kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
*  kunna formulera detta.
*
Kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.

Med dator:

Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce , och kunna åskådliggöra lösningarna.

2.2 Technology exercises:  T1 ,  T4

2.3 Technology exercises:  T2 ,  T4,  T8

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012

Hela världen får läsa.

Senast ändrad 2012-03-23 12:03

Taggar: Saknas än så länge.