Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Föreläsning 3 Linjära ekvationssystem

Tid: Måndag 3 september 2012 kl 08:00 - 10:00 2012-09-03T08:00:00 2012-09-03T10:00:00

Kungliga Tekniska högskolan
HT 2012 TIDAB TIEDB+

Plats: Ka-Aula (IT Univ. Forum Aula)

Aktivitet: Föreläsning

Lärare: Jan-Olof Åkerlund ()

Studentgrupper: TIDAB1, TIEDB1

Info:

Linjära ekvationssystem  (Section 21 – 2.3)

Motsvaras i Elementary linear Algebra av 1.1-1.2

                     

Lathund för enkla ekvationer (Notebook)  Användes på föreläsningen

Skärningar mellan plan och linjer (Notebook)  Användes på föreläsningen

Linjära ekvationssystem  Användes delvis på föreläsningen. Fortsättning nästa föreläsning.

Kunna förklara begreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.

Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..

Kunna lösa linjära ekvationssystem.

Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.

Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,

  • kunna lösa systemet
  • kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
  •  kunna formulera detta.

Kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.

Med dator:

Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce , och kunna åskådliggöra lösningarna.

2.2 Technology exercises:  T1 ,  T4

2.3 Technology exercises:  T2 ,  T4,  T8

Schemahandläggare skapade händelsen 14 augusti 2012
Lärare Jan-Olof Åkerlund redigerade 14 augusti 2012

Föreläsning 3 Linjära ekvationssystem

Linjära ekvationssystem  (Section 2.2 – 2.3)                      ¶

Fil från föreläsningen¶

Kunna förklara begreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.¶

Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..¶

Kunna lösa linjära ekvationssystem.¶

Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.¶

Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,¶


* kunna lösa systemet
* kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
*  kunna formulera detta.
*
Kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.¶

Med dator:¶

Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce , och kunna åskådliggöra lösningarna.¶

2.2 Technology exercises:  T1 ,  T4¶

2.3 Technology exercises:  T2 ,  T4,  T8¶

Lärare Jan-Olof Åkerlund redigerade 14 augusti 2012

Linjära ekvationssystem  (Section 2.2 – 2.3)                      

Fil från föreläsningen

Kunna förklara begreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.

Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..

Kunna lösa linjära ekvationssystem.

Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.

Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,


* kunna lösa systemet
* kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
*  kunna formulera detta.
*
Kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.

Med dator:

Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce , och kunna åskådliggöra lösningarna.

2.2 Technology exercises:  T1 ,  T4

2.3 Technology exercises:  T2 ,  T4,  T8

Lärare Jan-Olof Åkerlund redigerade 30 augusti 2012

Linjära ekvationssystem  (Section 2.2 – 2.3)                      

Lathund för enkla ekvationer

Kunna förklara begreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.

Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..

Kunna lösa linjära ekvationssystem.

Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.

Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,


* kunna lösa systemet
* kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
*  kunna formulera detta.
*
Kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.

Med dator:

Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce , och kunna åskådliggöra lösningarna.

2.2 Technology exercises:  T1 ,  T4

2.3 Technology exercises:  T2 ,  T4,  T8

Lärare Jan-Olof Åkerlund redigerade 31 augusti 2012

Linjära ekvationssystem  (Section 2.2 – 2.3) Även  avsnitt 2.1 från föregående föreläsning¶

                     

Lathund för enkla ekvationer

Kunna förklara begreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.

Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..

Kunna lösa linjära ekvationssystem.

Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.

Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,


* kunna lösa systemet
* kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
*  kunna formulera detta.
*
Kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.

Med dator:

Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce , och kunna åskådliggöra lösningarna.

2.2 Technology exercises:  T1 ,  T4

2.3 Technology exercises:  T2 ,  T4,  T8

Lärare Jan-Olof Åkerlund redigerade 31 augusti 2012

Linjära ekvationssystem  (Section 2.2 – 2.3) Även  avsnitt 2.1 från föregående föreläsning

                     

Lathund för enkla ekvationer

Skärningar mellan plan och linjer¶

Kunna förklara begreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.

Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..

Kunna lösa linjära ekvationssystem.

Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.

Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,


* kunna lösa systemet
* kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
*  kunna formulera detta.
*
Kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.

Med dator:

Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce , och kunna åskådliggöra lösningarna.

2.2 Technology exercises:  T1 ,  T4

2.3 Technology exercises:  T2 ,  T4,  T8

Lärare Jan-Olof Åkerlund redigerade 31 augusti 2012

Linjära ekvationssystem  (Section 2.2 – 2.3) Även  avsnitt 2.1 från föregående föreläsning

                     

Lathund för enkla ekvationer¶ Skärningar mellan plan och linjer (Notebook)  Används på föreläsningen¶

Skärningar mellan plan och linjer (Notebook)  Används på föreläsningen

Kunna förklara begreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.

Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..

Kunna lösa linjära ekvationssystem.

Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.

Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,


* kunna lösa systemet
* kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
*  kunna formulera detta.
*
Kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.

Med dator:

Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce , och kunna åskådliggöra lösningarna.

2.2 Technology exercises:  T1 ,  T4

2.3 Technology exercises:  T2 ,  T4,  T8

Lärare Jan-Olof Åkerlund redigerade 3 september 2012

Linjära ekvationssystem  (Section 2.2 – 2.3) Även  avsnitt 2.1 från föregående föreläsning

                     

Lathund för enkla ekvationer (Notebook)  Användes på föreläsningen

Skärningar mellan plan och linjer (Notebook)  Användes på föreläsningen

Linjära ekvationssystem  Användes delvis på föreläsningen. Fortsättning nästa föreläsning.¶



Kunna förklara begreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.

Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..

Kunna lösa linjära ekvationssystem.

Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.

Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,


* kunna lösa systemet
* kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
*  kunna formulera detta.
*
Kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.

Med dator:

Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce , och kunna åskådliggöra lösningarna.

2.2 Technology exercises:  T1 ,  T4

2.3 Technology exercises:  T2 ,  T4,  T8

Lärare Jan-Olof Åkerlund redigerade 3 september 2012

Linjära ekvationssystem  (Section 2.21 – 2.3) Även  avsnitt 2.1 från föregående föreläsning

                     

Lathund för enkla ekvationer (Notebook)  Användes på föreläsningen

Skärningar mellan plan och linjer (Notebook)  Användes på föreläsningen

Linjära ekvationssystem  Användes delvis på föreläsningen. Fortsättning nästa föreläsning.

Kunna förklara begreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.

Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..

Kunna lösa linjära ekvationssystem.

Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.

Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,


* kunna lösa systemet
* kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
*  kunna formulera detta.
*
Kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.

Med dator:

Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce , och kunna åskådliggöra lösningarna.

2.2 Technology exercises:  T1 ,  T4

2.3 Technology exercises:  T2 ,  T4,  T8

Lärare Jan-Olof Åkerlund redigerade 3 september 2012

Linjära ekvationssystem  (Section 21 – 2.3) Motsvaras i Elementary linear Algebra av 1.1-1.2                      

Lathund för enkla ekvationer (Notebook)  Användes på föreläsningen

Skärningar mellan plan och linjer (Notebook)  Användes på föreläsningen

Linjära ekvationssystem  Användes delvis på föreläsningen. Fortsättning nästa föreläsning.

Kunna förklara begreppet linjärt ekvationssystem, och kunna redogöra för hur många lösningar ett system kan ha och den geometriska motsvarigheten till detta.

Kunna beskriva ett linjärt ekvationssystem med en totalmatris och kunna tolka en totalmatris..

Kunna lösa linjära ekvationssystem.

Kunna tolka ett reducerat system och skriva lösningarna på vektor- och parameterform.

Kunna beskriva ett praktiskt problem som ett linjärt system,


* kunna lösa systemet
* kunna redogöra  för lösningarnas betydelse och
*  kunna formulera detta.
*
Kunna genomföra ovanstående problemlösning med Mathematica.

Med dator:

Kunna lösa linjära ekvationssystem med Solve och Reduce , och kunna åskådliggöra lösningarna.

2.2 Technology exercises:  T1 ,  T4

2.3 Technology exercises:  T2 ,  T4,  T8

Hela världen får läsa.

Senast ändrad 2012-09-03 13:20

Taggar: Saknas än så länge.