Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ändringar mellan två versioner

Här visas ändringar i "Studieteknik - åk1-3 period 1" mellan 2013-09-05 11:04 av Robert Rönngren och 2013-09-23 08:06 av Robert Rönngren.

Visa < föregående | nästa > ändring.

Studieteknik - åk1-3 period 1

Ansvarig: Elisabeth Lundvall, elislund@kth.se, 790 4233

Gruppindelning: Reflektion P1P3 x

Förberedelser: Föreläsning.

De flesta universitets- och högskolestudier kännetecknas av att det är mycket material man ska kunna och måste sätta sig in i. Det är en grundregel att man alltid ska läsa, skriva, diskutera, räkna, söka, tänka och reflektera. Som studerande behöver man därför användning av en strategi för hur man på bästa sätt utnyttjar sin tid för att lära sig så mycket som möjligt. Förståelsen för de akademiska spelreglerna kommer inte nödvändigtvis av sig själv - även om man själv tycker att man studerar disciplinerat. Ämnet/innehållet ska inte bara kunna läsas utan också bearbetas aktivt om man ska kunna få ut något av det. Syftet med studieteknik är att introducera dig till några utvalda aspekter av hur du som nystartad akademiker på bästa sätt kan arbeta med ditt/dina ämnen. Det handlar om:


* Att förstå vad som belönas på U/H
* Att självständigt planera dina arbetsuppgifter
* Att skapa god och effektiv studievardag
* Att läsa och lära texter effektivt för att bli förtrogen med textens innehåll och område
* Att kunna variera läsningen med olika lästekniker
* Att skriva kortfattade och precisa anteckningar
Det är också viktigt att lära sig samarbeta med sina medstudenter på ett konstruktivt sätt.

Uppgiften består av allmänna frågor som alla skall beröra och årskursspecifika frågor.

Allmänna frågeställningar: Varje student ska lämna skriftlig rapport (examineras) med hjälp av reflektionsfrågor (ca en A4).


* Hur gick dina studier i föregående och innevarande period ? Reflektera över kurserna och din studieteknik.
* Hur lärde du dig innehållet i kursen? Vad gjorde du aktivt för att lära dig?
* Hur var kursen/kurserna designade för att du skulle lära dig?

* Har du eller planerar du att förändra ditt sätt att studera? Hur? Vad hoppas du vinna på det?
* Vilka särskilda utmaningar ser du (fram emot) i kurserna i den här och nästa period?
* Att studera i grupp med sina medstuderande.
Årskursspecifika frågeställningar:

Åk1: Läs igenom följande pdf:erna på undersidan Lärstilar - Yt- respektive djupinlärning. Hur minnet fungerar och fundera i din reflektion över hur de kan påverka ditt val av studieteknik:

Åk2: Din syn på kunskap utvecklas förhoppningsvis över tiden.

Utgå från nedanstående nio påståenden om kunskapssyn och inlärning och behandla följande frågor i din reflektion:

Vilket påstående stämde bäst med din syn på kunskap när du började på IT-programmet?Vilket påstående stämmer bäst med din syn på kunskap idag?Vilken syn på kunskap borde utbildningen förmedla för att passa dig?Hur kan du själv påverka utvecklingen av din kunskapssyn?


* Att lära sig teknik handlar om rätt eller fel. Det är mina lärares uppgift att förmedla rätt kunskap till mig.
* Att lära sig teknik handlar mest om rätt eller fel och lärarna måste kunna ge mig öppna frågor där jag själv måste kunna klura ut rätt svar.
* Det kan finnas olika sätt att lösa problem och det viktigaste är att lära sig hitta den rätta lösningen.
* Det finns ofta olika sätt att lösa problem och det kan finnas olika lösningar. Det viktiga i min utbildning är att jag skaffar mig en egen uppfattning om den kunskap som finns inom området och kan hävda den.
* Kunskap inom teknikområdet kan delas in i fack där det antingen finns rätt eller fel, som inom matematiken, eller där kunskapen och hur den skall användas för att hitta rätt eller fel beror på kontexten i vilken den används.
* Den kunskap som jag skall lära mig är komplex och jag kan behöva ta ställning till och värdera vad som är relevant för de problem jag ställs inför.
* Jag behöver lära mig tillräckligt mycket för att kunna värdera och välja vilken metod jag skall använda för att analysera och lösa problem
* Jag behöver lära mig tilräckligt mycket om området för att kunna bestämma vilken kunskap jag skall använda och hur jag skall tillämpa den för att kunna lösa olika problem beroende på sammanhanget.
* Jag behöver skaffa mig både breda och djupa kunskaper för att känna mig trygg i att jag kan lösa problem på ett relevant sätt i olika situationer, värdera konsekvenserna av mina lösningar och också själv kunna ta ansvar för och fortsätta utveckla min kunskap.
Åk3: Ges första gången 2014-2015

Litteratur; Liljeqvist, Björn (2006): Plugga smart och lär dig mer! Studentlitteratur AB Kommer att delas ut vid tillfälle

Rekommenderas: Wilhelmsson, Elisabet (2007): Studiepraktikan - om att läsa och skriva i högre utbildningar, Liber

Annat material:Kompendium 1 och 2 "Akademisk Studieteknik". "Studiegrupp – använd dig av dina medstuderande" Delas ut i samband med föreläsning