Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Robert Rönngren 2012-08-22 11:37

Visa < föregående | nästa >
Jämför < föregående | nästa >

Studieteknik - åk1-3 period 1

Ansvarig: Elisabeth Lundvall, elislund@kth.se, 790 4233

Gruppindelning: ABC1, ABC2 osv.

Reflektionsuppgift:

De flesta universitets- och högskolestudier kännetecknas av att det är mycket material man ska kunna och måste sätta sig in i. Det är en grundregel att man alltid ska läsa, skriva, diskutera, räkna, söka, tänka och reflektera. Som studerande behöver man därför användning av en strategi för hur man på bästa sätt utnyttjar sin tid för att lära sig så mycket som möjligt. Förståelsen för de akademiska spelreglerna kommer inte nödvändigtvis av sig själv - även om man själv tycker att man studerar disciplinerat. Ämnet/innehållet ska inte bara kunna läsas utan också bearbetas aktivt om man ska kunna få ut något av det. Syftet med studieteknik är att introducera dig till några utvalda aspekter av hur du som nystartad akademiker på bästa sätt kan arbeta med ditt/dina ämnen. Det handlar om:

  • Att förstå vad som belönas på U/H
  • Att självständigt planera dina arbetsuppgifter
  • Att skapa god och effektiv studievardag
  • Att läsa och lära texter effektivt för att bli förtrogen med textens innehåll och område
  • Att kunna variera läsningen med olika lästekniker
  • Att skriva kortfattade och precisa anteckningar

Det är också viktigt att lära sig samarbeta med sina medstudenter på ett konstruktivt sätt.

Åk1:

Åk2: Ges första gången 2013-2014

Åk3: Ges första gången 2014-2015

Förberedelser:

Litteratur (rekommenderas): 

Liljeqvist, Björn (2006): Plugga smart och lär dig mer! Studentlitteratur AB

Wilhelmsson, Elisabet (2007): Studiepraktikan - om att läsa och skriva i högre utbildningar, Liber

Annat material:

Kompendium 1 och 2 "Akademisk Studieteknik". "Studiegrupp – använd dig av dina medstuderande" Delas ut i samband med föreläsning