Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Nyhetsflöde

Logga in till din kurswebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).

Maj 2017
Assistent Anders Sjögren skrev inlägget 12 maj 2017
Assistent Anders Sjögren korrigerade 12 maj 2017

CINTE 1 Reflektionsseminarie P4 grupp 3 och 4 Båda grupperna samlas fredag 19/45 kl 1300 i sal Ka-205.

Assistent Anders Sjögren korrigerade 12 maj 2017

CINTE 1 Reflektionsseminarieum P4 grupp 3 och 4 Båda grupperna samlas fredag 19/5 kl 1300 i sal Ka-205.

kommenterade 13 maj 2017

För de av oss som är på studiebesök hos Scania under fredagen, finns det möjlighet att byta grupp eller komma aningen sent?

Assistent kommenterade 15 maj 2017

Fungerar det om vi börjar 1315?

 
April 2017

Lärare Robert Rönngren skapade sidan 25 april 2012

Lärare Robert Rönngren ändrade rättigheterna 27 april 2012

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Robert Rönngren redigerade 27 april 2012

Ansvarig: Ges första gången läsåret 2013-2014¶

Gruppindelning: Alpha-Omega¶

Reflektionsuppgift:¶

Förberedelser:¶

Litteratur och annat material:¶

Rasmus Åberg redigerade 4 maj 2012

Ansvarig: Ges första gången läsåret 2013-2014

Gruppindelning: Alpha-Omega

Reflektionsuppgift:

Förberedelser:¶ Litteratur och annat material:1. Enligt Fredrik W Anderssons studie från 2011 är individer som studerat utomlands mer attraktiva på arbetsmarknaden. Vad beror detta på? Är det ett direkt ett resultat av utlandsstudierna eller är det andra faktorer som ligger bakom?¶

2. I EU-kommissionens förslag "Erasmus for all" (samlingsnamnet för EU:s samtliga utbytesprogram 2014-2020) nämns ordet "employability" inte mindre än fem gånger. Vad är, enligt detta dokument, kopplingen mellan utbytesprogram och anställningsbarhet?¶

3. Eurochambers, som representerar över 20 miljoner företag i Europa, var kritiska till ovan nämnda förslag. Vad är deras huvudargument? Granska deras argument kritiskt och utvärdera deras slutsatser.¶

4. Enligt en enkätundersökning av utbytesstudenter i Europa [fyll i när rapporten är klar. Den kommer bl.a. att behandla ämnet anställningsbarhet].¶

5. Förutom saker som lön och anställningsbarhet anser de flesta som studerat utomlands att utlandsterminen/terminerna gett dem andra icke-mätbara fördelar. Vilka då? Kontakta valfri KTH-alumn som studerat utomlands och fråga honom/henne vad den viktigaste behållningen var.¶

Förberedelser:¶

Litteratur och annat material:¶

Fredrik W Andersson (2011): Är individer som studerat utomlands mer attraktiva på arbetsmarknaden?¶

ESNSurvey 2010¶

ESNSurvey 2011 (länk kommer senare)¶

Eurochambers (2012): Erasmus for all position paper¶

European Commission (2011): Erasmus for all

Rasmus Åberg redigerade 7 maj 2012

Ansvarig: Ges första gången läsåret 2013-2014

Gruppindelning: Alpha-Omega

Reflektionsuppgift:

1. Enligt Fredrik W Anderssons studie från 2011 är individer som studerat utomlands mer attraktiva på arbetsmarknaden. Vad beror detta på? Är det ett direkt ett resultat av utlandsstudierna eller är det andra faktorer som ligger bakom?

2. I EU-kommissionens förslag "Erasmus for all" (samlingsnamnet för EU:s samtliga utbytesprogram 2014-2020) nämns ordet "employability" inte mindre än fem gånger. Vad är, enligt detta dokument, kopplingen mellan utbytesprogram och anställningsbarhet?

3. Eurochambers, som representerar över 20 miljoner företag i Europa, var kritiska till ovan nämnda förslag. Vad är deras huvudargument? Granska deras argument kritiskt och utvärdera deras slutsatser.

4. Enligt en enkätundersökning av utbytesstudenter i Europa [fyll i när rapporten är klar. Den kommer bl.a. att behandla ämnet anställningsbarhet].

5. Vilka arbetsgivare tror du uppskattar utlandsstudier mest? Vilka arbetsgivare tror du inte uppskattar utlandsstudier?¶

6.
Förutom saker som lön och anställningsbarhet anser de flesta som studerat utomlands att utlandsterminen/terminerna gett dem andra icke-mätbara fördelar. Vilka då? Kontakta valfri KTH-alumn som studerat utomlands och fråga honom/henne vad den viktigaste behållningen var.

7. Vad skulle utlandsstudier betyda för just dig? Diskutera vilka för- och nackdelar som kan finnas.¶

Förberedelser:

Litteratur och annat material:

Fredrik W Andersson (2011): Är individer som studerat utomlands mer attraktiva på arbetsmarknaden?

ESNSurvey 2010

ESNSurvey 2011 (länk kommer senare)

Eurochambers (2012): Erasmus for all position paper

European Commission (2011): Erasmus for all

kommenterade 16 april 2014

1. Eurochambers (2012): Erasmus for all position paper är lösenordsskyddad. 

2. Vilket dokument menar du i denna: European Commission (2011): Erasmus for all

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 23 april 2014

I bilda står det Modellering, här står det Studera utomlands, vilket gäller för Åk2 P4?

Lärare kommenterade 23 april 2014

Det är två olika moment i P4 för er i åk2. Reflektionen handlar om utlandsstudier. Ni har också en ingenjörskunskapsmodul som handlar om modellering med tre föreläsningar och egna inlämningar.

kommenterade 15 maj 2014

Måste det vara en KTH student, eller funkar det med en LTH student som pluggat utomlands?

Lärare kommenterade 16 maj 2014

Helt ok!

Assistent Elisabeth Lundvall ändrade rättigheterna 5 april 2016

Kan därmed läsas av lärare och ändras av lärare.

Assistent Elisabeth Lundvall ändrade rättigheterna 5 april 2016

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 29 mars 2017

Vad syftar "gruppuppgift" på? 

Lärare kommenterade 29 mars 2017

Det är just en uppgift man löser i grupp. Malin kommer att berätta mer på nästa föreläsning

Assistent kommenterade 30 mars 2017

Den 18/4 kommer jag till föreläsning för att dela in er i grupper. Har ändrat i texten ovanför för att det ska bli mer lättare att förstå.

Assistent kommenterade 18 april 2017

Här kommer länk till gruppindelningarna. Observera att vi har två stycken grupp 1, två grupp 2 för att alla ska kunna vara aktiva under presentationen. Det blir intressant att höra olika versioner på samma frågeställning och olika intervjuobjekt kan ge olika versioner. Jag kommer uppdatera med personer allt eftersom då det fortfarande kommer in mail från studenter som ej var närvarande:

https://docs.google.com/document/d/1KMy_vnE43uIjNGymxsBLK3RV_lqy_GSnZlX7FOMaxyY/edit?usp=sharing

Assistent kommenterade 20 april 2017

Förtydligande; ni ska bara lösa EN uppgift ovan. Är ni i grupp 1 så ska ni lösa och redovisa uppgift 1, samma för grupp 1:2 (uppgift 1), grupp 2:1 och 2:2 löser uppgift 2, grupp 3 redovisar uppgift 3 och så vidare. Ber om ursäkt att jag inte var tillräckligt tydlig gällande detta. Ni ska alltså inte gå igenom samtliga uppgifter.

 
Februari 2017
Anders Sjögren skrev inlägget 21 februari 2017
kommenterade 21 februari 2017

Kan jag hoppa in på det här seminariet? Jag är egentligen medlem i seminariegrupp 5.

Assistent kommenterade 21 februari 2017

Ja, det brukar gå bra att byta. Mejla mig din inlämningsuppgift och be någon kamrat i grupp 9 eller 10 att lägga in den i deras diskussionsgrupp i Bilda.

 
December 2016
En person gillar inlägget
Anders Sjögren skrev inlägget 29 november 2016
kommenterade 3 december 2016

Hej Anders, jag undrar om det är OK att jag närvarar vid detta seminarium? Jag är registrerad i CINTE14, så jag kan tyvärr inte ladda upp dokumentet i rätt diskussionsgrupp i bilda, men har laddat upp det bland mina egna uppgifter (jag började läsa senare del av programmet, så jag har inte kunna ta modulerna i rätt ordning).

kommenterade 5 december 2016

Hej Mattias,

Det är ok att vara med på seminariet. Mejla mig dokumentet så ska jag se om jag kan få in det i bilda på aktuell plats. /mvh Anders S

 
Oktober 2016
Anders Sjögren skrev inlägget 12 oktober 2016
En användare har tagit bort sin kommentar
 
September 2016
Fredrik Lundevall skrev inlägget 30 september 2016
 
Maj 2016
Assistent Anders Sjögren skrev inlägget 19 maj 2016
 
Februari 2016
Fredrik Lundevall skrev inlägget 22 februari 2016
 
Martin Pola skrev inlägget 1 februari 2016
kommenterade 1 februari 2016

Hej

Ser att Social endast visar schema för gruppen ht15 medan den "vanliga"

schemafunktionen visar föresläsningen om man väljer ht14...

Verkar vara fel.

Kanske är det en förklaring?

Robert återkommer säkert med detaljer när han har sett mjeddelandet om detta missöde jag skickade till hans mailbox.

Mvh  Thomas Sjöland, studierektor KTH/ICT/SCS