Årets projektuppgift och grupper

För att vi skall lära oss, även jag som lärare,  om projektmodeller och metoder så behöver vi ett eget praktiskt projekt att studera kring.
I år har jag kontaktat företagen Telldus AB och Proove AB som är svenska företag och intresserade av att hjälpa oss om vi får problem. Projektuppgiften är att runt Tellstick Duo och att konstruera trådlösa sändare (sensorer) och trådlösa mottagare (olika idéer) för olika data och att dessa data kan nås och ges från mobila enheter på internet.

Följande "Vision" (se länk, utkast för förfining i kursen) beskriver grunduppgiften (har ni liknande idéer för och med Tellstick så ta med dem till kursen för diskussion). Grunduppgifterna är följande två

  1. Blomvattning:
    Fjärrstyrning och kanske automatisering av blomvattning i krukor (i första hand utomhus med låg risk för vattenskador vid läckage).
    Via Tellstick fångas värden från givare för blomjordens fuktighet och via Tellstick sänds på/av till elkontakt som aktiverar/avaktiverar vattenpump.
    Automatisk vattning kan ske via Tellstick som USB-kopplas till Rasberrypi som har programvara för styrning (kanske via HomeAutomation?)
    Studenterna bygger en fuktgivare som sänder värden till Tellstick samt en vattenanordning som slås av/på via redan befintliga 220V-brytare.

  2. En enraders LCD-textskylt på kontorsdörr:
    Via formulär på webbsida från Rasberrypi som USB-kopplas till Tellstick sänds trådlöst en textsträng till en en-rads textdisplay på t ex en kontorsdörr. Texten kan t ex ange var man är (på möte, semester ..)
    Studenterna bygger en textdisplay med antennmottagare som kan ta emot textsträngar från Tellstick.

Grupperna kommer inte att "tävla mot varandra" utan om någon grupp löser ett del-problem så sprider vi den lösningen till andra grupper så att alla kommer framåt, Man kan kalla detta evolutionär utveckling genom att många samtidigt försöker lära om och lösa samma problemtyp.

Projektgrupper

Projektgrupperna skall bestå av 4 st medlemmar och i varje grupp skall finnas kompetens att

  • konstruera ett litet "inbyggt system" med radio, sensor, display eller annat (TIEDB-student).
  • kunna sätta upp en webserver med anslutning till Internet (TIDAB-datornätverk-student)
  • kunna bygga en webb-applikation/mobilapplikation som skapar användargränssnitt mot sensorer och ställdon (TIDAB-programmeringsstudent)

Förslagsvis så består varje projektgrupp av två TIEDB-studenter och två TIDAB-studenter eller motsvarande.

I grupperna skall också finnas följande roller "ledningsroll", "systemanalytiker", "testansvarig", "kravansvarig" och förstås att alla deltar som utvecklare.

Ni får gärna bilda grupper på egen hand under förutsättning att önskemålen ovan uppfylls. Gruppindelning kommer att ske vid första kurstillfället så ni måste i så fall ha ett färdigt förslag på grupp med er dit.

Välkomna