Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Nyhetsflöde

Logga in till din kurswebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).

Augusti 2018
Administratör Thomas Sjöland skrev inlägget 29 augusti 2018
 
Oktober 2017
Lärare Thomas Sjöland skrev inlägget 12 oktober 2017
Lärare Thomas Sjöland korrigerade 12 oktober 2017

Lektion  nummer 7

Metaprogrammering. Primitiverna var/1, nonvar/1, ground/1.

arg/3 och functor/3 to construct and deconstruct terms.

Hur man samlar upp alla lösningar i en lista: primitiverna findall/3, bagof/3 och setof./3

Reflektiva interpretatorer. "The Vanilla prolog interpreter".

Hur man utvidgar metainterpretatorn för att samlkonstruera ett bevis, för att implementera "depth bounded search" och "iterative deepening".

Expertsystem och Prolog.

Ett diagnossystem för att finna fel i bilar. Utvidgning av "vanilla"-interpretatorn till en "inference engine" för diagnossystemet.

Lite repetition och förtydliganden runt den logiska semantiken för logikprogram.

Metainterpretatorn solve/1 som ett exempel.

 
Lärare Thomas Sjöland skrev inlägget 11 oktober 2017
Lärare Thomas Sjöland korrigerade 11 oktober 2017

Lektion  nummer 6 (räkneövning inställd)

DCG-syntaxen (Definite clause grammar) för att uttrycka kontextberoende grammitor direkt i Prolog.

Hur DCG-regler översätts till Prolog vid inläsningen.

Hur man kan säga att DCG använder differenslistor.

Användning av DCG-regler för att skriva program som modellerar tillståndsövergångar, t.ex. en interpretator för ett programmeringsspråk.

Hur man implementerar apply i Prolog. map_list som exempel på "högre ordningens programmering" à la funktionell programmering.¶

Att få fram samtliga lösningar i en lista. Primitiverna findall, bagof and setof.¶

Nästa gång tar vi upp metaprogrammering, samt expertsystem. På räkneövningen går vi igenom gamla tentatal och tar upp era frågor till diskussion.

 
Lärare Thomas Sjöland skrev inlägget 2 oktober 2017
 
September 2017
Lärare Thomas Sjöland skrev inlägget 28 september 2017
 
Lärare Thomas Sjöland skrev inlägget 21 september 2017
En användare har tagit bort sin kommentar
Lärare kommenterade 23 september 2017

Jag gick även igenom den "case study" som handlar om program för att modellera och resonera om elektroniska kretsar. En kort introduktion till operationen "cut" som skrivs som ett predikat '!' och som begränsar sökningen. Vi går vidare med program som utför sökning och hur man kan uttrycka negation i logikprogram nästa lektion.

 
Lärare Thomas Sjöland skrev inlägget 21 september 2017
En användare har tagit bort sin kommentar
 
Lärare Thomas Sjöland skrev inlägget 14 september 2017
 
Lärare Thomas Sjöland skrev inlägget 8 september 2017