Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ändringar mellan två versioner

Här visas ändringar i "Övningar" mellan 2012-09-26 13:05 av Anders Lindström och 2012-09-26 13:06 av Anders Lindström.

Visa < föregående | nästa > ändring.

Övningar

Övningarna är inte obligatoriska men jag rekommenderar starkt att du följer dessa och att du även löser många uppgifter på egen hand. Du kan inte lära dig programmera enbart genom att läsa kursboken.På denna sida kan du se vad jag tar upp och vad som är lämpligt att arbeta med under övningarna och på egen hand hemma.

Material Kompilera och exekvera Javakod.pdf

Eclipse_tips.pdf

Klasser och objekt.pdf

Relationer mellan objekt.pdf

Arv och polymorfism.pdf

Interface.pdf

Strömmar.pdf

Introduktion till GUI, swing.pdf

Events.pdf

Threads.pdf

Java_ARchive.pdf - CrossWordHelp_rubbet.zip

Kodskelett (att bygga på i vissa övningar) Kodskelett.zip

Lösningsförslag (till vissa uppgifter) Losningsforslag.zip

Övningarna Övning 1, 27/8 En introduktion till kompilering och exekvering av javaapplikationer, "Kompilera och exekvera Javakod.pdf". Det är viktigt att du har installerat Javas SDK (JDK) inför denna övning (se Resurser/Programvara).

Övning 2, 29/8 Jag introducerar utvecklingsmiljön Eclipse. Det är viktigt att du har installerat Eclipse inför denna övning (se Resurser/Programvara).På sidan resurser kan du se mer om hur du laddar ner och kommer igång med Eclipse. Arbeta med uppgifterna från övningen "Klasser och objekt", uppgift 1-4.

Övning 3, 29/8 Jag visar hur man hittar information om Javas standardklasser i API (Application Programmers Interface). Dokumentation av Javas API. Arbeta med uppgifterna från övningen "Klasser och objekt", uppgift 1-9.

Jag ger också en kort introduktion till laboration 1, speciellt uppgiften med grafik (del B).

Övning 4, 5/9 Arbeta med uppgifterna från Relationer mellan objekt, 1-3. Har du något kvar från Skapa klasser så gör färdigt även det (uppgift 1 - 9).

Övning 5, 5/9 Jag ger en kort introduktion till laboration 2, speciellt uppgiften med grafik (del B). Lös uppgift 1, "Arv och polymorfism".

Övning 6, 12/9 Lös uppgift 1 - 3, "Arv och polymorfism".

Övning 7, 12/9 Lös uppgift 1 - 3, "Interface".

Det är också lämpligt att du sätter dig in i hur Javas debugger fungerar tillsammans med Eclipse. En bra tutorial: http://eclipsetutorial.sourceforge.net/debugger.html Är du ute efter en snabb introduktion räcker det kanske med Lesson 1 och 2 (2*15 min).

Övning 8, 14/9 Lös uppgift 1 - 2, "Strömmar". NB: I Eclipse placeras filer som en applikation ska läsa ifrån i roten av projektmappen.

Övning 9, 17/9 Resurs

Övning 10, må 24/9 Obligatorisk övning om OO Analys o Design. Ni arbetar med, och redovisar, uppgift 1 från laboration 4. Uppgift 2 lämnas in senast fredag 23/9. Om du inte deltar i denna övning ska du redovisa både uppgift 1 och 2 från laboration 4.

Övning 11-13, 26/9, 1/10 och 3/10 Arbeta med uppgifter från "Introduktion till Gui med Swing", uppgift 1-5, samt "Events", uppgift 1-6.

Denna fil utgår jag ifrån på övningen: Exchange.java

Övning 14, 3/10 Arbeta med uppgifter från "Threads".

Övning 15-16, 8/10 Jag visar hur ni skapar direkt exekverbara java-applikationer med JAR, Java ARchive.