Ändringar mellan två versioner
Här visas ändringar i "Övningar" mellan 2012-08-08 15:54 av Anders Lindström och 2012-08-08 16:02 av Anders Lindström.
Visa < föregående | nästa > ändring.
Övningar
Övningarna är inte obligatoriska men jag rekommenderar starkt att du följer dessa och att du även löser många uppgifter på egen hand. Du kan inte lära dig programmera enbart genom att läsa kursboken.På denna sida kan du se vad jag tar upp och vad som är lämpligt att arbeta med under övningarna och på egen hand hemma.
Material Kompilera och exekvera Javakod.pdf
Eclipse_tips.pdf
Klasser och objekt.pdf
Relationer mellan objekt.pdf
Arv och polymorfism.pdf
Interface.pdf
Strömmar.pdf
Introduktion till GUI, swing.pdf
Events.pdf
Threads.pdf
Java_ARchive.pdf - CrossWordHelp_rubbet.zip
Kodskelett (att bygga på i vissa övningar) Kodskelett.zip
Lösningsförslag (till vissa uppgifter) Losningsforslag.zip
Övningarna Övning 1, 27/8 En introduktion till kompilering och exekvering av javaapplikationer, "Kompilera och exekvera Javakod.pdf".¶ Övning 2, 29/8 Jag introducerar utvecklingsmiljön Eclipse. Det är viktigt att du har installerat Javas SDK (JDK) inför denna övning (se Resurser/Programvara).¶
Övning 2, 29/8 Jag introducerar utvecklingsmiljön Eclipse. Det är viktigt att du har installerat Eclipse inför denna övning (se Resurser/Programvara).På sidan resurser kan du se mer om hur du laddar ner och kommer igång med Eclipse. Introduktion till Eclipse hittar du under Dokument/Resurser/Eclipse. Arbeta med uppgifterna från övningen "Klasser och objekt", uppgift 1-4.
Övning 3, 29/8 Jag visar hur man hittar information om Javas standardklasser i API (Application Programmers Interface). Dokumentation av Javas API. Arbeta med uppgifterna från övningen "Klasser och objekt", uppgift 1-9.
Jag ger också en kort introduktion till laboration 1, speciellt uppgiften med grafik (del B).
Övning 4, 5/9 Arbeta med uppgifterna från Relationer mellan objekt, 1-3. Har du något kvar från Skapa klasser så gör färdigt även det (uppgift 1 - 9).
Övning 5, 5/9 Jag ger en kort introduktion till laboration 2, speciellt uppgiften med grafik (del B). Lös uppgift 1, "Arv och polymorfism".
Övning 6, 12/9 Lös uppgift 1 - 3, "Arv och polymorfism".
Övning 7, 12/9 Lös uppgift 1 - 3, "Interface".
Det är också lämpligt att du sätter dig in i hur Javas debugger fungerar tillsammans med Eclipse. En bra tutorial: http://eclipsetutorial.sourceforge.net/debugger.html Är du ute efter en snabb introduktion räcker det kanske med Lesson 1 och 2 (2*15 min).
Övning 8, 14/9 Lös uppgift 1 - 2, "Strömmar". NB: I Eclipse placeras filer som en applikation ska läsa ifrån i roten av projektmappen.
Övning 9, 17/9 Resurs
Övning 10, må 24/9 Obligatorisk övning om OO Analys o Design. Ni arbetar med, och redovisar, uppgift 1 från laboration 4. Uppgift 2 lämnas in senast fredag 23/9. Om du inte deltar i denna övning ska du redovisa både uppgift 1 och 2 från laboration 4.
Övning 11-13, 26/9, 1/10 och 3/10 Arbeta med uppgifter från "Introduktion till Gui med Swing", uppgift 1-5, samt "Events", uppgift 1-6.
Övning 14, 3/10 Arbeta med uppgifter från "Threads".
Övning 15-16, 8/10 Jag visar hur ni skapar direkt exekverbara java-applikationer med JAR, Java ARchive.