Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Björn Hedin 2013-11-04 08:52

Visa < föregående
Jämför < föregående

Kursanalys kursomgång HT12

När kursen genomfördes

Period 2, 2012/2013

Kursledare/föreläsare/Assistenter:

Kursledare och föreläsare: Björn Hedin

Labassistent: Tove Attoff och Stefan Knutas

Antal undervisningstimmar uppdelat på föreläsningar, övningar och andra undervisningsformer

F: 10, L: 21, Proj: 21

Antal labbgrupper

1

Antal registrerade studenter

61 st nyregistrerades, varav 34 från medieteknik, 21 från datateknik och övriga från spridda program.

Kurslitteratur

Ingen obligatoriskt då allt kan hittas enkelt på nätet, men för studenter som föredrar en bok rekommenderas XML in a nutshell, för vilken det även finns läsanvisningar.

Vilka moment kursen består av och poängtal för de olika momenten

LAB1: 7,5hp

Hur många studenter som klarat kursens olika moment vid första examinationstillfället

34 st

Prestationsgrad efter första examinationstillfället i procent

82%, dvs tillbaka på normal nivå (förra året 81%)

Examinationsgrad efter första examinationstillfället i procent

Som föregående

Mål

Efter genomgången kurs ska studenterna kunna...

  • utveckla XML-baserade interaktiva webbinformationssystem som använder W3Cs principer för Device Independence,
  • analysera och modellera innehålls-, navigations- och interaktionsmodellen för ett informationssystem och implementera detta i XML-termer och databastermer,
  • praktiskt använda relationsdatabaser för webbprogrammering,
  • redogöra för och tillämpa XML-begreppen valid, well formed, xslt-transformationer, dtd samt några exempel på XML-baserade vokabulärer inom medieteknik,
  • redogöra för skillnader mellan att modellera information i en relationsdatabas och att modellera information i en XML-struktur,
  • formulera, planera och genomföra en större egendefinierad webbprogrammeringsuppgift,
  • använda Internet för att finna lösningar på programmeringsproblemFörändringar inför denna kursomgång

Förändringar inför denna kursomgång

  • Endast marginella förändringar

Sammanfattning

Kursen fungerade bra på sedvanligt vis, dvs tämligen bra. Assistenterna gjorde ett mycket bra jobb. Som vanligt följde de flesta studenter föreläsningarna endast som podcasts/screencasts. Trycket på handledningstillfällena var mer måttligt i år, jämfört med året innan då det var väldigt högt.

Betygssystemet had gjorts om en del (se nedan) vilket ingen hade några synpunkter på i kursenkäten. En annan förändring var att istället för 13 tretimmarspass var laborationerna nu 20 tvåtimmarspass, vilket inte heller var något någon hade några synpunkter på.

En tredje förändring var att XSL-FO-laborationen som tidigare varit obligatorisk, men ansetts ta oproportionerligt lång tid, nu ersatts av en laboration i XPath. Inga synpunkter på detta framfördes heller vilket jag tolkar som ett gott tecken.

Studenterna gav kursen ett högt betyg, något högre än föregående år nämligen 4,4 på en femgradig skala att jämföra med 4.3 (2011), 4,4 (2009), 4,5 (2007), 4,3 (2006), 4,4 (2005) och på en tiogradig skala 8,2 (2004), 8,34 (2003) och 7,9 (2002).

Undervisningen

Undervisningen har genomförts med föreläsningar följda av laborationer. Som varit fallen de senaste sex åren fanns alla föreläsningar även varit tillgängliga som förinspelade podcasts och slidecasts redan kursstart, vilket i stort sett samliga studenter utnyttjade. De kan beskrivas som kapitelindelade bildspel av samma powerpointpresentationer med min röst synkroniserad till bilderna.

Kursenkäten visade att dessa var mycket uppskattade;

Som avslutning av kursen genomförs ett projekt i grupper om en eller två studenter, vilket fungerade bra.

Examination

Examinationen bestod av laborationer och projektuppgift. För godkänt kräver att man gör alla obligatoriska laborationer, utan extrauppgifter, i tid, samt att man uppnår minimikraven för projektuppgiften och redovisar den i tid.

För högre betyg finns ett antal valfria laborationer samt möjligheten att göra en mer omfattande projektuppgift. Nytt för i år var att det nu fanns krav på att göra en viss mängd laborationer för olika betyg, detta för att motverka trenden att studenterna får högsta betyg genom att göra mycket ambitiösa projekt, men endast få laborationer, vilket är mindre bra då höga projektpoäng går att få på mer allmänna webbprogrammeringskunskaper, även utan att ta till sig de tekniker som lärs ut i kursen.

Systemet med att fritt få välja betyg efter ambitionsnivå var som vanligt mycket uppskattat, och examinationsformen med betyg baserat enbart på laborationer och projekt ansågs mycket bra.

Kurslitteratur

Som kurslitteratur användes XML in a nutshell, men med tydliga instruktioner om att allt gick att hitta enkelt på nätet, så jag vet (som vanligt) inte hur många som använde den men jag tror (som vanligt) det var få.

Elevenkät

29 av 61 studenter svarade på enkäten (som gick ut väldigt sent)

Generellt sett var studenterna nöjda. Förbättringsförslagen var huvudsakligen att vissa labbar börjar kännas lite ouppdaterade, vilket är helt korrekt och något som förhoppningsvis hinns med tills nästa år.

En student gjorde allt på distans från Chile och beskriver sina upplevelser så här:

-Jag pluggade i Chile under kursens gång och det var verkligen inga problem att följa med i kursen på egen hand via Screencast och pdf-föreläsningar. Dessutom hade jag superbra kommunikation med kursansvarig och labbassistenter. Jag tror faktiskt inte att de studenter som var på KTH hade någon fördel jämte mig som var i Chile. Imponerande!

Jag klipper även in de kursrelaterade kommentarer som gavs på "övriga synpunnkter" nedan:

-Det var en väldigt användbar kurs och det är bra att den är så praktiskt inriktad. Man känner sig också väldigt trygg med dig som kursledare eftersom du är flexibel, in-touch med studenternas situation och öppen för förslag!

-Bra hemsida, lätt att hitta och följa instruktioner.

-Jag nämnde det i ett tidigare svar men lägger även till här att jag verkligen tycker att videoinspelningar av föreläsningar är ett fantastiskt initiativ som jag önskar att andra kurser också hade använt sig av.

I andra kurser så har jag hellre tittat på andra universitets videomaterial (ofta via iTunesU), som jag kan pausa och hoppa tillbaka i då jag vill, istället för att gå på kursens föreläsningar.

Detta arbetssätt passar mycket bra för mig som dyslektiker.


--

Kursens belastning för eleverna

Kursen ansågs ganska normal i relation till antal poäng, en skillnad mot tidigare år då den ansetts rätt tung. En delförklaring är sannolikt att XSL-FO-laborationen inte längre var obligatorisk, en annan är att D-studenter förmodligen tycker kursen är lättare än medieteknikstudenter, och eftersom det var relativt många D-studenter i år kan det vara en delförklaring. På frågan "Hur mycket jobb fick du lägga ner på kursen relativt antal poäng?" där svar kunde ges på en femgradigskala, där 3 var normalt, var fördelningen (förra årets siffror i parentes).

Dock ska noteras att det var en svarsfrekvens på knappt 50% på enkäten.

1: 0%
2: 10% (3%)
3: 76% (36%)
4: 3% (36%)
5: 10% (25%)

Förkunskaper och nivå

D-studenterna hade som sagt var lättare än medieteknikstudenterna. För studenter med programmeringsvana var vissa delar ganska lätta, men för studenter med dålig programmeringsvana var det svårare. De förkunskaper som krävs är kunskap i relationsdatabaser, programmering i allmänhet, lite html och gärna lite webbprogrammering. Noteras kan att den enda fritextkommentaren om nivån var från en student som läst interaktiv medieteknik och tyckte nivån var precis lagom för den inriktningen.

Verkligt kursinnehåll

  • XML inklusive XML Schemas
  • Principer för Device Indepencence
  • Sökning i XML-strukturer: XPath
  • Transformer av XML: XSLT
  • Transformer för PDF-generering mm: Formatting objects
  • System för flerkanalspublicering
  • RDF
  • RSS
  • CSS
  • SVG
  • Tillämpad webbprogrammering med dynamiskt serverbaserat innehåll med databaser och PHP
  • Validering
  • Sökning av programmeringstips på internet

Övrigt

Inte mycket att tillägga.

Planerade förändringar

  • Ändra till fler men kortare labbhjälpstillfällen.
  • Uppdatera en del labbar (ta bort t.ex. wml vilket är tråkigt för det är väldigt pedagogiskt, men av studenterna med rätta upplevs som en kvarleva från yngre järnåldern), samt förhoppningsvis en ny laboration i epub3.
  • Eventuellt nyinspelning med tillbörlig uppdatering av föreläsningarna, men troligen får det vänta ett år av bemanningsskäl.
  • Andra tänkbara labbar är något om xml i indesign, något om xml-baserade dataformat som docx (och i samband med det troligen lite html5).