Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Nyhetsflöde

Logga in till din kurswebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).

December 2011
Schemahandläggare ställde in händelsen 14 november 2011
Björn Thuresson redigerade 30 november 2011

LektionGästföreläsning: Thomas Wiborgh, Level

Björn Thuresson redigerade 14 december 2011

Vi är även denna gång i E53.¶

Lite inspirationsläsning: http://loading.se/review.php?review=2321¶

Björn Thuresson redigerade 15 december 2011

Vi är även denna gång i E53Av ngn anledning står inte lokalen med, varken här eller i TimeEdit, så jag är inte säker på vilken lokal som är bokad... Vi ses därför  i Visualiseringsstudion - för säkerhets skull.

Lite inspirationsläsning: http://loading.se/review.php?review=2321

Björn Thuresson redigerade 15 december 2011

Av ngn anledning står inte lokalen med, varken här eller i TimeEdit, så jag är inte säker på vilken lokal som är bokad... Vi ses därför  i Visualiseringsstudion - för säkerhets skull.

Lite inspirationsläsning: http://loading.se/review.php?review=2321

-----¶

Synd att inte fler kunde komma, men så kan det ju vara. Det var ett riktigt bra prat Thomas bjöd på med många konkreta exempel på hur det är att vara spelrecensent, utvecklingen kring speljournalistiken i Sverige och utomlands mm mm.¶

Till lärdagboken:¶

• Jag vill att ni ska fundera kring speljournalistiken. Välj några av frågorna härefter och för ett självständigt resonemang, rikligt kryddat med exempel. Vilket är det huvudsakliga syftet med speljournalistik? För vilka skriver de? Är det för spelare, köpare av spel, spelutvecklare - kanske allihop? Kan och ska man ta seriöst på speljournalistik? Hur kan den bli bättre och vad kommer hända framöver?¶

kommenterade 15 december 2011

Jag hade gärna närvarat, men hade stora problem att hitta lokalen. De flesta salarna var upptagna med tentaskrivningar. Först hade jag problem med att hitta VIC. Har VIC någon salsbenämning? Den verkar inte vara utskriven på skyltarna vid trapporna.

Antagligen kom jag till vad jag tror är VIC efter det att ni förflyttat er till den riktiga salen.

Lärare kommenterade 15 december 2011

Otur... Det är samma lokal vi var i för spelsessionen och samma lokal vi ska vara i i morgon: sal 4450 på plan 4 i D-huset.

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
 
under
HT 2011
Björn Thuresson redigerade 15 december 2011

FöreläSlutredovisning

Vi har fyra projekt som ska presenteras. Varje projekt får max en halv timme på sig. Er uppgift är att på ett så övertygande sätt ni kan presentera er idé och att ni har goda argument och en tydlig motivation till de beslut ni har tagit. Ni kan se detta som en pitch snarare än en redovisning (även om det givetvis fyller även det syftet). Vi i "publiken" kan med fördel agera förläggare, finansiärer eller vad ni nu vill att vi ska vara.¶

Albin Mörner från SGA och jag kommer att lyssna extra noga och försöka ställa begåvade frågor och ge kommentarer.¶

Björn Thuresson redigerade 15 december 2011

Vi har fyraJag är osäker på hur många projekt som faktiskt ska redovisa, men det är nog fyra eller möjligen fem projekt som ska presenteras. Varje projekt får max en halv timme på sig. Er uppgift är att, på ett så övertygande sätt ni kan, presentera er idé och att ni har goda argument och en tydlig motivation till de beslut ni har tagit. Ni kan se detta som en pitch snarare än en redovisning (även om det givetvis fyller även det syftet). Vi i "publiken" kan med fördel agera förläggare, finansiärer eller vad ni nu vill att vi ska vara.

För att kunna visa på den stora skärmen måste det i nuläget vara en DVI-signal - bara så ni vet...¶

Albin Mörner från SGA och jag kommer att lyssna extra noga och försöka ställa begåvade frågor och ge kommentarer.

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
 
Björn Thuresson redigerade 1 december 2011

LektionGästföreläsning: Linda Kiby, Paradox Interactive

Björn Thuresson redigerade 14 december 2011

Vi hann med en rad olika saker i dagens prat!¶

Till lärdagboken:¶

• Hur skulle man kunna designa om informationen som exemplifieras på dessa screenshots (dl.dropbox.com/u/176068/1.png, sedan fortsätter det med 2.png till 5.png)? Går det att ta bort? Sätta samman? Gömma? Visa på annat sätt? etc etc etc¶

• Om andan faller på kan ni också resonera kring om ni tycker att Paradox Interactive ska bredda sin produktprotfölj med andra typer av spel. Isf vilka, varför och på vilket sätt?¶

Björn Thuresson redigerade 15 december 2011

Vi hann med en rad olika saker i dagens prat!

Till lärdagboken:

• Hur skulle man kunna designa om informationen som exemplifieras på dessa screenshots (dl.dropbox.com/u/176068/1.png, sedan fortsätter det med 2.png till 5.png)? Går det att ta bort? Sätta samman? Gömma? Visa på annat sätt? etc etc etc

• Om andan faller på kan ni också resonera kring om ni tycker att Paradox Interactive ska bredda sin produktprotfölj med andra typer av spel. Isf vilka, varför och på vilket sätt?

Tillägg: Det finns fler screenshots, nu med filnamnen 6.jpg - 13.jpg.¶

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
 
Björn Thuresson redigerade 1 december 2011

LektionGästföreläsning: Robin Flodin, Zeal Game Studio

Björn Thuresson redigerade 14 december 2011

Det var en synnerligen inspirerande och matnyttig tillställning idag!¶

Till lärdagboken:¶

• Vad skulle ni ställa för frågor till er själva inför en produktion?(Exempelvis: Varför gör jag det här spelet? Vem vill ha det? Har jag resurserna? Har jag tålamodet? Vet jag det jag behöver? Kan jag det som behövs? Etc etc)Kom alltid ihåg att ställa er frågor och uppdatera hela tiden frågorna baserat på vad ni lärt er och hur världen utvecklar sig. Se det här som en egen lista att kontinuerligt uppdatera.¶

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
 
Björn Thuresson redigerade 7 december 2011

LektionGästföreläsning: Michael Eng, Glowdot

Michael är en gammal KTH:are som begav sig västerut och anslöt sig bl a till Glowdot i Los Angeles. Han är sedan några månader tillbaka i Stockholm med uppdrag att bygga upp verksamheten här också.¶

Björn Thuresson redigerade 9 december 2011

Michael är en gammal KTH:are som begav sig västerut och anslöt sig bl a till Glowdot i Los Angeles. Han är sedan några månader tillbaka i Stockholm med uppdrag att bygga upp verksamheten här också.

Här är Michaels presentation.¶

Till lärdagboken blir det ett synnerligen realistiskt exempel:¶

• En organisation som bedriver nationell fotbollsverksamhet för barn vill ha en app för att nå ut med sitt syfte – Att få fler ungdomar att röra på sig och vara hälsosamma genom sport. Helst vill dom ha ett spel, och kunden nämner konstant Angry Birds som förebild. Huvudpersonen i appen ska vara deras skapade figur ”Kramis”. Att nå ut till många är viktigt men att tjäna lite pengar på appen är också ett önskemål. Skriv ett svar till kunden om några möjliga vägar att gå vidare med diskussionen och några exempel på ideer.¶

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
 
Björn Thuresson redigerade 1 december 2011

FöreläsningSpela, spela, spela...

Det här är spelen vi ska få höra om och spela:¶

• Batman Arkham Asylum¶

• LBP 2¶

• Fallout 3 New Vegas¶

• Dark Souls¶

• Shadow of the Colossus¶

• Skyrim¶

• G O¶

• Castlevania¶

• Uncharted 3¶

• Shenmue 2¶

• Might & Magic: Clash of Heroes¶



Och för er som ska presentera, tänk på följande saker:¶

- Presentera spelet, studion, lead designer etc¶

- Genre/typ, plattform/ar¶

- Gameplay, hur funkar det?¶

- Varför är det intressant/kul?¶

Björn Thuresson redigerade 5 december 2011

Vi ses nere i studion och sedan får vi se till att få igång alla spel på bästa sätt. Om vi ska köra mot stora skärmen måste det vara minst 1080i/1080P, så det kan ju bli så att vi får flytta runt konsollerna lite. I andra änden av lokalen sätter jag upp en vanlig projektor och någonstans i mitten sätter vi upp en 40'' LED.¶

Det här är spelen vi ska få höra om och spela:

• Batman Arkham Asylum

• LBP 2

• Fallout 3 New Vegas

• Dark Souls

• Shadow of the Colossus

• Skyrim

• G O

• Castlevania

• Uncharted 3

• Shenmue 2

• Might & Magic: Clash of Heroes

Och för er som ska presentera, tänk på följande saker:

- Presentera spelet, studion, lead designer etc

- Genre/typ, plattform/ar

- Gameplay, hur funkar det?

- Varför är det intressant/kul?

Björn Thuresson redigerade 7 december 2011

Tack för en utmärkt underhållande och upplysande spelsession! Det finns skäl att både återbesöka och förstagångsspela flertalet av spelen, skulle jag tro.¶

Till lärdagboken:¶

• Ni som presenterade, skriv samman er presentation.¶

• Ni som inte presenterade, presentera ett valfritt spel eller spelserie. Ge en relevant bakgrund (studio, designer, historik etc) och presentera därefter huvuddragen och varför det är intressant (teknik, oväntad succé, animation, berättande, interaktion etc etc). Placera gärna in det i ngn tradition eller sammanhang och resonera kring framtidsförutsättningarna.¶

------------------¶

Vi ses nere i studion och sedan får vi se till att få igång alla spel på bästa sätt. Om vi ska köra mot stora skärmen måste det vara minst 1080i/1080P, så det kan ju bli så att vi får flytta runt konsollerna lite. I andra änden av lokalen sätter jag upp en vanlig projektor och någonstans i mitten sätter vi upp en 40'' LED.

Det här är spelen vi ska få höra om och spela:

• Batman Arkham Asylum

• LBP 2

• Fallout 3 New Vegas

• Dark Souls

• Shadow of the Colossus

• Skyrim

• G O

• Castlevania

• Uncharted 3

• Shenmue 2

• Might & Magic: Clash of Heroes

Och för er som ska presentera, tänk på följande saker:

- Presentera spelet, studion, lead designer etc

- Genre/typ, plattform/ar

- Gameplay, hur funkar det?

- Varför är det intressant/kul?

Björn Thuresson redigerade 7 december 2011

Tack för en utmärkt underhållande och upplysande spelsession! Det finns skäl att både återbesöka och förstagångsspela flertalet av spelen, skulle jag tro.

Till lärdagboken:

• Ni som presenterade,: skriv samman er presentation.

• Ni som inte presenterade,: presentera ett valfritt spel eller spelserie. Ge en relevant bakgrund (studio, designer, historik etc) och presentera därefter huvuddragen och varför det är intressant (teknik, oväntad succé, animation, berättande, interaktion etc etc). Placera gärna in det i ngn tradition eller sammanhang och resonera kring framtidsförutsättningarna.

------------------

Vi ses nere i studion och sedan får vi se till att få igång alla spel på bästa sätt. Om vi ska köra mot stora skärmen måste det vara minst 1080i/1080P, så det kan ju bli så att vi får flytta runt konsollerna lite. I andra änden av lokalen sätter jag upp en vanlig projektor och någonstans i mitten sätter vi upp en 40'' LED.

Det här är spelen vi ska få höra om och spela:

• Batman Arkham Asylum

• LBP 2

• Fallout 3 New Vegas

• Dark Souls

• Shadow of the Colossus

• Skyrim

• G O

• Castlevania

• Uncharted 3

• Shenmue 2

• Might & Magic: Clash of Heroes

Och för er som ska presentera, tänk på följande saker:

- Presentera spelet, studion, lead designer etc

- Genre/typ, plattform/ar

- Gameplay, hur funkar det?

- Varför är det intressant/kul?

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
 
Björn Thuresson redigerade 30 november 2011

LektionGästföreläsning: Carl-Philippe Carr

Ni kommer att få träffa en affärsutvecklare – i bred bemärkelse, inte bara spel – för att få en duvning kring finansieringsformer, möjligheter och risker.¶

Carl-Philippe har en lång lista med innovationsdrivna företag bakom sig och är ständigt på jakt efter nya idéer och kreativa personer för att starta nya företag. Hur går det till? Hur gör man en pitch? Vad tittar finansiärer efter? Vad är en bra idé? osv osv osv.¶

kommenterade 2 december 2011

Den mongoloida herren i den röda fleecetröjan med tillhörande fjortisutstyrsel ville inte ha mig i salen, ty att inte vara intresserad av kommersialisering är ett allt för stort brott för att tolereras. Jag utgår därför från att närvarolistan som brukar gå runt är ett värdelöst papper utan betydelse. Är detta korrekt, Björn? 

PS, i fortsättningen skulle jag gärna förvarnas om att gästföreläsaren är mentalt utmanat missfoster så jag slipper kasta bort en förmiddag. En notis om sådana saker får gärna läggas till i schemainfon. 

Stefan Larsson taggade med retard_alert. 2 december 2011

Lärare kommenterade 2 december 2011

Jag kan förstå din affekt, men jag tror att den beror på ett missförstånd tyvärr. Gästföreläsaren ville att de närvarande skulle vara intresserade för att därmed också vara engagerade. Sättet det framfördes på kunde säkerligen missuppfattas.

Gästföreläsningarna är ett erbjudande till er. Eftersom branschorienteringen är bred och innehåller många olika komponenter så är inte alla föreläsningar relevanta för alla personer. Kvaliteten kan givetvis också vara olika. I slutändan av dagens tillställning hade deltagarna fått med sig flera intressanta exempel och modeller som kan vara tillämpliga framöver och jag tyckte mig ha nått målet att understryka vikten av att förstå betydelsen av kommersialisering. Därmed inte sagt att man måste vara expert eller personligen ägna sig åt det - verkligen inte! - utan att ha en förståelse vad det innebär, på samma sätt som det är viktigt att förstå andra roller och uppgifter i samband med spelutveckling. Det är i alla avseenden viktigt att ta reda på vad man är bra på och intresserad av för att naturligt hitta sin roll i framtida projekt - och vad man inte ska göra utan låta andra ansvara för.

kommenterade 4 december 2011

Vad hade vi för hemuppgift från den föreläsningen?

Lärare kommenterade 5 december 2011

Här är lite återkoppling från Carl-Philippe:

Hey framtidsspelsuccéskaparna!

Det var ett sant nöje att få uppleva er idag! Viktigast för mig var att se att det glittrade i varje en av ers ögon när ni sammanfattade egna spelkoncept, som jag sa, energin och peppkänslan är det viktigaste för att realisera idéer!

Mycket blev sagt men mycket saknades också, även av det ni önskade veta mer av. Det jag vill skicka med er är en eftersläpande tanke kring attityd; lyssna på era egna frågor och känn in om de är framåtlutade och visionsdrivna eller om det är förståelsegrundade och trygghetsskapande. Generellt tror jag, framförallt som ett kulturellt bagage från högskole/universitetsmiljön, att ni är tillräckligt smarta och kompetenta för att medverka i vilket kommersiellt projekt som helst, däremot att ni nu ska fokusera på att släppa loss initiativkraften i er! Välj ett spår och kör! Följ det som känns häftigt och kan bli galet bra! NI behöver inte lära er vesäntligt mycket, ni behöver ta beslut och få uppleva konsekvenser. En fråga handlade om hur göra sig atttraktiv på arbetsmarknaden. Sporrar er här att vända på steken: inte söka jobb utan skapa jobb. Just för att så många, så duktiga personer faktisk är ganska initiativfattiga och har en onödigt begränsad tro på sig själva så är det desto öppnare slaggfält för er att ställa er upp och presentera en idé som; är kul, gör nytta, ger någon en besparing osv.

Frågan kring hur få tag på pengar...vad ska man ha pengarna till? Även här tror jag att ni inte ska leta efter svar som ger en trygghet, utgå istället från vad det är som ni vill göra! Givet de tre koncepten ni hittade på idag, så finns det olika intressenter man kan tänka sig vilja finansiera, Paradox kanske vill stödja utvecklingen av ett Crypt-spel, Hells Kitchen kanske nappar på den tredje idén osv. Ni kommer ju att bli bedömda på helhetsintrycket, spelidé, prototypens nivå, retorisk förmåga och framförallt, hur man uppfattar era entreprenöriella drivkrafter/passion/energi och hur teamet verkar funka. I flera fall har jag hört att teamet och stämningen är det som finansiären värderar mest, därefter den ekonomisk potentialen.

En annan sak som inte kom med var behovet av att undvika konsensusfällan, det måste finnas en intern spänning och intressekonflikt mellan de områden man verkar inom, och de roller man intar: exempel: nya innovationer skapar oreda, nya rutiner hämmar friheten att skapa, tricket är att balansera det utan att bli så ovänner att projektet inte utvecklas, alla har fel ibland och det ska man erkänna när man inser det för att kunna gå vidare och för att kunna förvänta sig att få det tillbaka från andra.

Tack ni som kom och god lycka ni som inte var med, det är ofta de som bryter mot reglerna som bryter ny mark!

Kreativa hälsningar

/Carl-Philippe

PS. Som svar när jag fråga min kontakt på Minecraft om vad som skapar en spelsuccé så svarade på SMS: "Vad är succé? Vinst? Kännedom? Cred? Minecraft vs MV3? Är båda succéer? Annorlunda vs samma/förfinat? DS.

PPS. Det finns liksom inga säkra svar att få, man behöver faktiskt tur oxo, vem kunde förutse Angry Birds? Troligtvis inte ens de som skapade det? Däremot finns det en spänning i att försöka skapa det nya, eller hur?! Om man envist följer den känslan så kommer man att förr eller senare hitta det rätta klicket! I den tron lever jag! DDS.

Björn Thuresson redigerade 5 december 2011

Ni kommer att få träffa en affärsutvecklare – i bred bemärkelse, inte bara spel – för att få en duvning kring finansieringsformer, möjligheter och risker.

Carl-Philippe har en lång lista med innovationsdrivna företag bakom sig och är ständigt på jakt efter nya idéer och kreativa personer för att starta nya företag. Hur går det till? Hur gör man en pitch? Vad tittar finansiärer efter? Vad är en bra idé? osv osv osv.

Frågor till lärdagboken:¶

• För er som jobbade fram idéer på workshopen så redogör ni helt enkelt för respektive idé på ett redigt och tydligt sätt. Använd gärna modellen Carl-Philippe presenterade.¶

• För er som inte var där så skulle jag vilja att ni funderar på hur man kan göra för att testa spelidéer när de fortfarande är på idéstadiet. Det här är ingen kontrollfråga där det finns ngt självklart facit, utan jag vill ni ska vara kreativa och samtidigt sakliga och föra att resonemang kring hur ni tror man kan göra.¶

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
 
November 2011
under
HT 2011
Björn Thuresson redigerade 29 november 2011

LektionHandledning

Tiden funkade inte för ngn av gästföreläsarna så vi välkomnar istället Emma från Datorspelsbranschen på torsdag 1/12, 10-12 i Visualiseringsstudion.¶

Jag skulle föreslå er att passa på att jobba med projekten - så att ni inte alltid måste syssla med det utanför lektionstid. Jag kommer att vara tillgänglig för handledning i K53 om ni tror att jag kan vara behjälplig.¶

Vi ses!¶

Björn Thuresson redigerade 30 november 2011

Tiden funkade inte för ngn av gästföreläsarna så vi välkomnar istället Emma från Datorspelsbranschen på torsdag 1/12, 10-12 i Visualiseringsstudion.

Jag skulle föreslå er att passa på att jobba med projekten under den här tiden - så att ni inte alltid måste syssla med det utanför lektionstid. Jag kommer att vara tillgänglig för handledning i K53 om ni tror att jag kan vara behjälplig.

Vi ses!

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
 
under
HT 2011
Björn Thuresson ställde in händelsen 14 november 2011
Björn Thuresson ställde in händelsen 16 november 2011
Björn Thuresson redigerade 29 november 2011

Projekten är nu också igång. Tänk på att vara praktiska. Lägg inte för mycket tid på att leta efter den mest fantastiska idé ni någonsin haft, utan ge er själva ett startläge som ni kan bygga vidare på. Det går alltid att gå tillbaka och ta ny fart!

Projektledaren för varje grupp skickar in medlemmar och projektnamn till mig snarast. Lägg gärna till några rader om hur idén ser ut för närvarande så jag vet att ni är på gång.

Till lärdagboken:

• Vilka definierande faktorer har ni talat om?

• Vad tycker du själv är viktigt i spel (upplevelsen, gameplay-element, genre, plattform etc)?

• Ge gott om exempel för att beskriva och motivera! Och glöm inte hänvisningar.

Här  är dagens presentation.

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
 
Björn Thuresson ställde in händelsen 23 november 2011
Björn Thuresson redigerade 29 november 2011

Vi tar och gör en ordentlig uppsamling var ni f n befinner er i projektarbetet. Än så länge har jag fått info från två grupper, men det kommer väl från övriga strax, antar jag :-)

Jag kommer mer handfast gå igenom några av de mallar som finns och ni får tillfälle att anpassa dem efter just ert projekt och era projektmål.

Här är dagens slides.¶

Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012