Nyhetsflöde
Logga in till din kurswebb
Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.
Har du frågor om kursen?
Om du är registrerad på en aktuell kursomgång, se kursrummet i Canvas. Du hittar rätt kursrum under "Kurser" i personliga menyn.
Är du inte registrerad, se Kurs-PM för DH1620 eller kontakta din studentexpedition, studievägledare, eller utbilningskansli.
I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).
Assistent Hanna Hasselqvist Kis redigerade 26 februari 2016
G-E53
Assistent Hanna Hasselqvist Kis redigerade 26 februari 2016
Övning 6 Presentations
Schemahandläggare redigerade 17 maj 2016
E31, E32
Schemahandläggare redigerade 7 december 2015
SeminariumRedovisning
Tiorsdag 23 februari19 maj 2016 kl 103:00 - 126:00
Q11, Q13D1
SeminariumRedovisning
Schemahandläggare redigerade 14 december 2015
Torsdag 1926 maj 2016 kl 1309:00 - 162:00
Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016
Redovisning Design contest
Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016
Övning 6 Presentations
Lärare Eva Sjuve redigerade 28 januari 2016
F-E51, G-E53.
Schemahandläggare redigerade 26 februari 2016
E51, E53
Assistent Hanna Hasselqvist Kis redigerade 26 februari 2016
F-E51, G-E53.
Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016
Övning 6 Presentations
Lärare Eva Sjuve redigerade 28 januari 2016
C-D32, D-D34, E-D35.
Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016
Övning 6 Presentations
Lärare Eva Sjuve redigerade 28 januari 2016
A-E51, B-E52.
Schemahandläggare redigerade 7 december 2015
Torsdag 10 mars 2016 kl 108:00 - 102:00
D32, D331
Schemahandläggare redigerade 7 december 2015
ÖvFöreläsning
ÖvFöreläsning
Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016
Föreläsning 5
Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016
Föreläsning av Ylva Ferneaus.
Lärare Eva Sjuve redigerade 28 januari 2016
Föreläsning avmed Lektor Ylva Ferneaus.
Lärare Eva Sjuve redigerade 4 mars 2016
Föreläsning med Lektor Ylva Ferneaus. Läs: 4th Edition: Chapter 2: Understanding and Conceptualizing Interaction, p.36-64 & Chapter 9: The Process of Interaction Design,p.319-349. 2nd edition:Chapter 2: Understanding and Conceptualizing Interaction, p.36-71 & Chapter 6,p.165-197 ALSO, two papers in the literature page, "Expanding on Wabi-Sabi as a Design Resource in HCI" och "From Patchwork to Appliqué: Reflections from an Interaction Design Remake"
Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016
Föreläsning 11
Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016
Föreläsning 11 User Centered
Föreläsning med Gulan
Lärare Eva Sjuve redigerade 28 januari 2016
Föreläsning med GulanProf. Jan Gulliksen.
Schemahandläggare redigerade 12 februari 2016
Torisdag 128 april 2016 kl 108:00 - 120:00
FD1
Lärare Eva Sjuve redigerade 1 april 2016
Föreläsning med Prof. Jan Gulliksen. In 2nd Edition read Chapter 6, p. 165-199, Chapter 9, p.279-388
Schemahandläggare redigerade 15 december 2015
TorOnsdag 76 april 2016 kl 1508:00 - 170:00
EQ1
Schemahandläggare redigerade 12 januari 2016
Onsdag 6 april 2016 kl 108:00 - 102:00
Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016
Föreläsning 9
Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016
Föreläsning 9 Guest lecture David Cuartilles
Guest lecture. I am very pleased to have David Cuartielles here to give a talk, one of the co-founders of the open source platform Arduino
Lärare Eva Sjuve redigerade 28 januari 2016
Guest lecture. I am very pleased to have David Cuartielles here to give a talk, one of the co-founders of the open source platform Arduino David is an engineer and interaction designer, who in 2005 David co-created the Open Hardware platform Arduino, which has become a leading platform for DIY electronics and which earned the team an Honorary Mention at the Ars Electronica Digital Community Prix 2006. He also started the Fabrication Lab FBRKN at STPLN in Malmö, as well as doing academic research at Malmö University and doing research with his team at Arduino Verkstad based in Malmö. He has been working with interactivity, robots for children to help enable and understanding electronics, since the 90s. Be sure to come to this lecture!!
Schemahandläggare redigerade 15 december 2015
Tiorsdag 168 februari 2016 kl 153:00 - 175:00
Q115, Q17, Q133
Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016
Övning 1 Field Studies
Field Studies. Read Chapter 7, Data gathering. p. 226-274, Chapter 8, Data analysis. p.275-318, Chapter 10. Identifying needs establishing requirements. p. 350-384. Interaction Design: Beyond Human Computer Interaction, by Preece, Jenny; Sharp, Helen ; Rogers, Yvonne, 4th edition, Wiley 2015
Lärare Eva Sjuve redigerade 28 januari 2016
E-Q15, F-Q17, G-Q33. Field Studies. Read Chapter 7, Data gathering. p. 226-274, Chapter 8, Data analysis. p.275-318, Chapter 10. Identifying needs establishing requirements. p. 350-384. Interaction Design: Beyond Human Computer Interaction, by Preece, Jenny; Sharp, Helen ; Rogers, Yvonne, 4th edition, Wiley 2015
Lärare Eva Sjuve redigerade 19 februari 2016
E-Q15, F-Q17, G-Q33. Field Studies. Read Chapter 7, Data gathering. p. 226-274, Chapter 8, Data analysis. p.275-318, Chapter 10. Identifying needs establishing requirements. p. 350-384. Interaction Design: Beyond Human Computer Interaction, by Preece, Jenny; Sharp, Helen ; Rogers, Yvonne, 4th edition, Wiley 2015. For 2:nd edition Rad Chapter 7, p. 201-222 and Chapter 13 p.389-407. See also texts in literature list for more on surveys and questionnaires, https://www.kth.se/social/course/DH1620/page/kurslitteratur-44/
Schemahandläggare redigerade 7 december 2015
Q1, Q11, Q13, Q15
Schemahandläggare redigerade 7 december 2015
Q1, Q11, Q13, Q15
Schemahandläggare redigerade 15 december 2015
Tisdag 16 februari 2016 kl 135:00 - 157:00
Q15, Q17
Lärare Eva Sjuve redigerade 27 januari 2016
Övning 1 Field Studies
Field Studies. Read Chapter 7, Data gathering. p. 226-274, Chapter 8, Data analysis. p.275-318, Chapter 10. Identifying needs establishing requirements. p. 350-384. Interaction Design: Beyond Human Computer Interaction, by Preece, Jenny; Sharp, Helen ; Rogers, Yvonne, 4th edition, Wiley 2015
Lärare Eva Sjuve redigerade 28 januari 2016
C-Q15, D-Q17. Field Studies. Read Chapter 7, Data gathering. p. 226-274, Chapter 8, Data analysis. p.275-318, Chapter 10. Identifying needs establishing requirements. p. 350-384. Interaction Design: Beyond Human Computer Interaction, by Preece, Jenny; Sharp, Helen ; Rogers, Yvonne, 4th edition, Wiley 2015
Lärare Eva Sjuve redigerade 19 februari 2016
C-Q15, D-Q17. Field Studies. Read Chapter 7, Data gathering. p. 226-274, Chapter 8, Data analysis. p.275-318, Chapter 10. Identifying needs establishing requirements. p. 350-384. Interaction Design: Beyond Human Computer Interaction, by Preece, Jenny; Sharp, Helen ; Rogers, Yvonne, 4th edition, Wiley 2015. For 2:nd edition Rad Chapter 7, p. 201-222 and Chapter 13 p.389-407. See also texts in literature list for more on surveys and questionnaires, https://www.kth.se/social/course/DH1620/page/kurslitteratur-44/
Hej alla!
Här kommer lite extra info inför föreläsningen imorgon:
Som ni ser i schemat ovan har jag angett kapitel 2 & 9 i boken som rekommenderad förberedelse, dock inte för att jag kommer repetera det som står i dessa kapitel utan för att jag kommer prata om metodik för interaktionsdesign utifrån olika sätt att tänka kring interaktion och designprocesser (temana för kaptitlena). Det blir alltså lite meta-diskussion på föreläsningen, med några exempel.
Dessutom kommer jag översiktligt presentera min egen forskning i fältet, med fokus på två nyliga projekt (se artiklarna som Eva lagt upp):
- den ena är skriven tillsammans med Vasiliki, som vissa av er har som övningsledare (!), och som tar ett lite mer filosofiskt grepp kring design av interaktiva prylar och system i stort
- den andra artikeln är skriven tillsammans med en student och är baserat på hennes exjobb som gjordes här på skolan förra våren
Dessa behöver ni inte läsa, men kika gärna om ni är intresserade av hur forskningsartiklar i fältet och framtida exjobb kan se ut! :)
Vi ses imorgon!