Ändringar mellan två versioner
Här visas ändringar i "Kursanalys adk21" mellan 2022-02-20 12:08 av Viggo Kann och 2022-02-20 18:34 av Viggo Kann.
Visa < föregående | nästa > ändring.
Kursanalys adk21
Detta är bara preliminära anteckningar och inte den slutliga kursanalysen
Några kommentarer till kursenkäten Flera studenter uttrycker att labb 1 och mästarprov 1 tog för mycket tid, så att arbetsbelastningen under period 1 blev för hög.
Labb 1 ändrades till adk21 genom att textfilen var mycket större utan att tidskravet på sökningen ändrades. Det gjorde att program som inte använder latmanshashning på rätt sätt inte uppfyllde tidskravet. Därmed blev labben på sätt och vis svårare eftersom långsamma lösningar exkluderas, men å andra sidan övar och examinerar den nu rätt sak. Vi vill att studenterna ska lägga ner tid på rätt saker och inte på att stångas med saker som inte tillhör kursen. Att kunna hantera datastrukturer på fil i olika format är en del av kursen, men teckenkodningsproblem verkar ta onödigt mycket tid för vissa studenter, trots att mer ledning om hur man hanterar teckenkodningen har lagts till i instruktionerna. Troligen har studenter som haft dessa problem inte gjort som i ledningen. Hur eEn perfekt hashfunktion av trebokstavskombinationer ser ut har gåtts igenom på föreläsning 3, men vissa studenter tycks ha missat det.
Använd skarpare formuleringar i labb 1-instruktionerna om hur teckenkodningen ska hanteras vid filöppning, så att inga studenter försöker använda andra metoder för det. Överväg att lägga hashfunktionsberäkningen som en förberedelseuppgift i labbteori 1.
Uppgifterna på mästarprov 1 var som vanligt granskade av både lärare och assistenter innan dom publicerades. Ändå ansågs uppgift 1 svår och tidskrävande. Uppgiften skilde sig från föregående års uppgift genom att algoritmen krävde mer pseudokod för att beskrivas fullständigt. Själva huvudalgoritmen var ungefär lika i svårighet och omfång (runt 20 rader), men ett antal algoritmiskt sett enkla hjälpfunktioner behövde också beskrivas. Trots en ganska detaljerad ledning uppfattades uppgiften som svår. Medelbetyget för dom som redovisade ordinarie mästarprov 1 var samma som 2020, men andelen av alla registrerade studenter som redovisade det var lägre. Det var 10% färre som redovisade ordinarie mästarprov 1 jämfört med ordinarie mästarprov 2. Efter ommästarproven var resultaten aningen bättre än 2020.¶
Utforma uppgift 1 på mästarprov 1 så att den inte kräver så många rader pseudokod att beskriva. Ge lägre tid för arbete med mästarprovet. Lägg om möjligt sista inlämningstiden en vecka senare, på tisdagen efter sista läsveckan och ha redovisningarna under tentaveckan.¶
Genom att ledningarna till labb 1 ökar och omfånget av pseudokoden i mästarprov 1 minskar blir arbetsmängden i period 1 mindre, och eftersom publiceringstiden för mästarprov 1 ökar med en vecka blir det möjligt att planera in arbetsinsatsen så att det inte krockar med inlämningar i andra kurser.¶
En kommentar säger att föreläsningen om FFT är onödig eftersom den inte behövs för mästarprov eller labbar.¶
Det stämmer. Att FFT är med beror på att det är en praktiskt sett oerhört viktig algoritm som bygger på metoder som gås igenom i kursen. Dock ingår FFT också i fortsättningskursen DD2440, så man kan argumentera för att ta bort den från DD2350. Dessutom vill vi gärna lägga in en datastrukturföreläsning om muterbara kontra icke-muterbara datastrukturer. ¶
Ersätt FFT-föreläsningen med en datastruktursföreläsning 2021.