Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Visa version

Version skapad av Viggo Kann 2021-01-26 17:51

Visa nästa >
Jämför nästa >

Kursanalys adk20

Här kommer kursanalysen för adk20 att ligga.

Ett kursmöte för kursens lärare och assistenter och studentrepresentanter kommer att hållas i februari.
Trots idoga försök fick vi inga kursrepresentanter detta år. Kan någon av årskursrepresentanterna komma på kursmötet?

Kursenkät för adk20 (59 svar)

Kursdata för adk20

Några observationer från resultaten i adk20 jämfört med tidigare år:

  • Betydligt fler kursdeltagare (256 mot 212 i adk19)
  • Samma examinationsgrad (dvs andel studenter klara med hela kursen: 66%)
  • Sämre resultat på varje delmoment, alltså sämre prestationsgrad (72% mot 83%)
  • Sämre medelbetyg, speciellt på mästarprov 1 (1,7 mot 2,2, alltså ett halvt betygssteg lägre)
  • Fler redovisade labbar i tid och redovisade labbteoriuppgifterna

Tolkning: Det finns en grupp studenter som klarat mycket få moment i kursen. Motsvarande grupp studenter har tidigare år klarat flera men inte alla moment. Det kan vara studenter som har svårt för att studera på distans.

Några kommentarer till kursenkäten:

Rättningen av tentan ansågs hård och en grupp studenter har svarat lågt på frågan om ifall bedömningen i kursen var rättvis.
Enkäten släpptes dagen efter tentan, så studenterna hade tentarättningssessionen i färskt minne.
Rättningen var inte hårdare än vanligt, och 88% av tentanderna fick godkänt på tentan. Ur lärarnas perspektiv var problemet att många studenter skrev i chatten under tentarättningssessionen och klagade på att rättningsmallen var för hård, framför allt i frågorna där det gällde att ge en definition av ett begrepp. Det gav tentanderna uppfattningen att rättningen inte var rättvis, även om dom själva blev godkända. 
Nästa år tänker vi uppmana studenterna att studera rättningsmallen för föregående års tenta i förväg. Vi kommer dessutom att utforma ett Canvasquiz som visar på felaktiga och korrekta definitioner av begrepp och fullständiga och ofullständiga motiveringar av påståenden, som därmed visar vad som krävs av en definition och en motivering.