Visa version
Visa
< föregående
|
nästa >
Jämför
< föregående
|
nästa >
3. Plagiering och eget ansvar
Plagiering och eget ansvar, reflektionsseminarium period 3 2013/2014
Förberedelse inför reflektionen (alla)
Läs KTHs plagieringspolicy. Läs sedan skolans hederskodex och dom fem regler som finns länkade i slutet av hederskodexen.
Läs inledningen av en diskussion om plagiering och fusk i civilingenjörsutbildningar.
Skriftlig reflektion för årskurs 1 (prosam13)
Skriv en reflekterande text på 500-600 ord som besvarar nedanstående frågor.
- Man brukar säga att högskolestudier kräver större eget ansvar än gymnasiestudier. Hur känner du att du tagit ansvar för dina studier i höstas jämfört med i gymnasiet?
- Var går gränsen för plagiering för följande exempel? Motivera!
- Du lämnar in en hemuppgift som innehåller ett citerat stycke från en text som du hittat på webben. Du har angett källan.
- Du gör en datorlabb tillsammans med en kompis. Ni har gjort olika delar av koden och satt er in i och granskat den andras kod.
- Du löser en hemuppgift i en fyrapersonsgrupp. Sen lämnar du in en lösning men du förstår inte själv vissa delar av lösningen.
- Du får ett labblösning från en kompis, sätter dig in i den och skriver sedan ett eget program som bygger på kompisens lösning och redovisar programmet för labbassen (som ditt eget).
- Du har löst en labb men en av dina kompisar har inte gjort det, så du skickar din lösning till honom för att hjälpa honom.
- Du översätter en tidningsartikel från engelska till svenska och skickar in den som din skriftliga reflektion i prosamkursen.
- Varför är det olämpligt att plagiera inlämningsuppgifter och datorlabbar även då risken för upptäckt är liten?
- Vad har eget ansvar att göra med plagiering och hederskodexen?
- Reflektera över vad du fick ut av etikmomentet i period 2 och vad en civilingenjör har för nytta av att ha färdigheter i etik.
- Planerar du att ändra din studieteknik i period 3-4 jämfört med i höstas?
Skriftlig reflektion för årskurs 2 och 3 (prosam12, prosam12s, prosam11, prosam11s)
Skriv en reflekterande text på 600-800 ord som besvarar nedanstående frågor. Tänk på att reflektionen i vissa delar måste nå upp till nivå 3-4 (beskrivning av reflektionsnivåer) för att VG ska kunna ges. Ta gärna ut svängarna i reflektionen och visa att du verkligen har åsikter och motiveringar till åsikterna.
- Reflektera över plagiering, fusk, eget ansvar och hederskodexen. Alla fyra termerna ska ingå i reflektionen. Relatera till texterna ovan och tänk på att du i vissa delar ska nå upp till reflektionsnivå 3-4, så ta till exempel upp hur arbetsgivare och samhället påverkas av plagiering och fusk på högskolan. Du kan dessutom få inspiration av årskurs 1-frågorna ovan.
- Reflektera över vad du fick ut av etikmomentet i period 2 i årskurs 1 (senare för den som antagits till högre årskurs) och vad en civilingenjör har för nytta av att ha färdigheter i etik.
- Reflektera över dina studier och studieteknik i period 2 och över vårens kurser. Hur har tentaperiodens förläggning till januari påverkat studierna?
Lämna in den skriftliga reflektionen
Skriv ditt namn och gruppnummer överst i dokumentet! Dokumentet ska vara sparat i PDF. Instruktioner för det finns på första seminariets webbsida. Förnamnet på dokumentet ska vara ditt namn utan åäö-prickar på formen Fornamn-Efternamn, till exempel Bjorn-Brannstrom.pdf
Senast den 30 januari 2014 klockan 13.00 ska du lägga upp din skriftliga reflektion på gruppens katalog på skolans Ubuntudatorer
/info/prosam13/seminarier-1314/period-3/grupp-xx
där xx är ditt gruppnummer. Noggrannare instruktioner om kopieringen finns på första seminariets webbsida. Att kunna lägga upp sin reflektion på rätt katalog med rätt namn ingår i skötsamhetsbedömningen.
Läs övriga gruppdeltagares skriftliga reflektioner före reflektionsseminariet
Läs igenom alla dokument på din grupps katalog ovan. Stryk under eller notera en mening i varje reflektionsdokument som du tycker är särskilt intressant eller viktig. Denna gång behöver du inte lämna in dina understrykningar.
Gå på reflektionsseminariet och var aktiv
Leta reda på ditt gruppnummer i tabellen nedan. Då ser du när (rad) och var (kolumn) din grupp ska träffas den 3 eller 13 februari 2014. Reflektionsseminariet varar omkring en timme. Notera den exakta starttiden och kom i tid.
tid | 1537 | 4523 | 1625 | 1635 | 523 |
3 februari kl 8.15 | 32 |
8 |
38 | 2 | |
3 februari kl 9.30 | 11 | 23 | 39 | 3 | 5 |
3 februari kl 11.00 | 12 | 14 | 20 | 1 | 6 |
3 februari kl 13.00 | 28 | 21 | 15 | 26 | |
3 februari kl 14.30 | 29 | 19 | 35 | 27 | |
3 februari kl 16.00 | 17 | 9 | 37 | 36 | |
13 februari kl 8.15 |
18 | 24 | 7 | 10 | |
13 februari kl 9.30 | 16 | 30 | 33 | 4 | |
13 februari kl 11.00 | 22 | 13 | 31 | 34 | 25 |
Beskrivning av hur man hittar till dom olika lokalerna finns under menyalternativet Lokaler till vänster.
Mer att läsa
Hjälp studenterna att undvika plagiering av Jude Carroll och Carl-Mikael Zetterling.