Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Datorhistoria

Datorhistoria och datorn i samhällsutvecklingen våren 2014

Moment i DD1390 Programsammanhållande kurs i datateknik, period 4 2014, för årskurs 2.

Varför ska ingenjörer läsa historia? Jo, därför att det som har skett tidigare har betydelse för det som kan ske i framtiden. Ingenjörer ägnar sig åt att förvalta gammal teknik och utveckla ny. Utbildningen handlar mest om ny teknik och teknologer intresserar sig också mycket för ny teknik. Men samhället är fullt av framför allt gammal teknik. För att ny teknik ska kunna lyckas är det viktigt att förstå hur ny teknik blir gammal och hur den hänger ihop med det omgivande samhället. Det handlar det här momentet om.

Lärandemål

  • redogöra för några viktiga händelser i datorns och datalogins historia,

  • formulera en relevant frågeställning till ett historiskt material,

  • utföra en begränsad datorhistorisk studie och presentera den muntligt och skriftligt.

Momentets upplägg

Uppgiften i momentet är skriva en uppsats vars resultat också presenteras muntligen. Uppsatsen skrivs i grupper om tre eller fyra och diskuteras först vid ett seminarium varefter den skrivs om och lämnas in för betygsättning. Redovisningen görs också i grupp inför ytterligare fem grupper. Den schemalagda tiden i momentet består av två föreläsningar, ett oppositionsseminarium och ett redovisningstillfälle.

Föreläsningarna

31 mars 2014, kl 9-12: Vad är datorhistoria (föreläsningsbilder)? Perspektiv på datoriseringen, dess orsaker och konsekvenser. Datalogihistoria (föreläsningsanteckningar och bilder).

8 april 2014, kl 10-12: Datorhistoria fortsättning (föreläsningsbilder). Hur skriver man en historisk uppsats med en relevant frågeställning?

Uppsatsen

Omfång: Uppsatsen ska vara ca 3000 ord. Vi vill att ni använder 8-10 sidor, vilket innebär att ni bör ha dubbelt radavstånd och 12 punkter. En avvikelse från 3000 ord är möjlig. Ett riktmärke är 3000 ord +- 10 %.

Det ska finnas en tydlig fråga i inledningen som uppsatsen försöker besvara. Hur bra den går att besvara är föremål för bedömning och viktigt är hur frågan förhåller sig till det material som gruppen har valt.

Materialet för uppsatsen hämtas från projektet Från matematikmaskin till IT (ithistoria.se). Det var ett dokumentationsprojekt i datahistoria som genomfördes av Tekniska museet, Dataföreningen och KTH för ett antal år sedan. En sammanfattning av projektet finns att ladda ner från Diva. Det finns 44 rapporter från olika vittnesseminarier och varje grupp väljer ett seminarium. Det får vara maximalt tre grupper per seminarium och först till kvarn gäller. 

Gruppdeltagarna och ämnet anmäls på listor anslagna på anslagstavlan utanför Viggos kontor (rum 4542, D-huset, plan 5) från 8 april klockan 12.00 till 14 april klockan 17.00.

I Rapp syns sedan vilken uppgift din grupp valt. Numreringen syftar på listan med vittnesseminarier.

Uppsatsen ska ha en tydlig och logisk disposition med en introduktion, en bakgrund, en diskussion eller redogörelse av själva materialet samt ett avsnitt med slutsatser. En sammanfattning är också bra och kan komma på slutet eller i början. I uppsatsen ska materialet redovisas genom en notapparat och konsekvens och noggrannhet är viktigt. Även språket är viktigt i bedömningen.

Förutom vittnesseminarierna kan ni också använda annat material. Dels finns det referenser i rapporterna som ni kan gå vidare med, dels kan ni hitta böcker, rapporter och resurser på följande sidor:

Oppositionsseminariet

En första version av uppsatsen ska senast tisdag 29 april klockan 24 läggas upp i PDF på katalogen
/afs/nada.kth.se/misc/info/prosam12/datorhistoria/opposition
med filnamnet grupp-xx.pdf där xx är datorhistoragruppens nummer. Skriv gruppnumret men inte era namn i uppsatsen, så den blir anonym.

Vid oppositionsseminariet, som är schemalagt men inte lärarlett, ska ni hjälpa varandra att skriva bättre uppsatser. Vid varje oppositionsseminarium ska fyra grupper diskutera varandras uppsatser. Alla ska läsa alla fyra uppsatser, men det är bara en grupp som fått som huvuduppgift att leda opposition på en annan uppsats. Ni ska alltså inför övningen koncentrera er på den uppsats som ni utsetts till opponent till.

Under själva seminariet gör någon i opponentgruppen en kort presentation av uppsatsen. Därefter följer en diskussion där positiv och negativ kritik redovisas. Författarna i den andra gruppen ska för varje punkt ges tillfälle att försvara sig och kommentera kritiken. Fokus ska vara på fråga och material, diskussion, argumentation, slutsatser, etc. (Men språk också viktigt.) De som inte deltagit fyller i på slutet. Till sist lämnas kommenterat manuskript över. Varje opposition får ta drygt 20 minuter så att ni hinner fyra uppsatser på två timmar med en paus i mitten.

Oppositionsseminarierna är 6 maj kl 8-10, 7 maj kl 8-10 och 13-15. Vilken tid just er grupp hamnar på framgår av denna oppositionsseminarielista (OBS, ny version 2014-04-28).

Oppositionsseminariet är inte obligatoriskt men det ger en skötsamhetspoäng. Om du inte kan delta är det viktigt att du meddelar det i god tid till Susanna Lidström (suslid@kth.se) så att inte dina kamrater står utan opponent eller utan respondent.

Sammanfatta din grupps synpunkter på en halv sida och lägg upp dokumentet senast 9 maj klockan 24 i PDF på katalogen
/afs/nada.kth.se/misc/info/prosam12/datorhistoria/sammanfattning
med filnamnet grupp-xx.pdf där xx är ert gruppnummer. Skriv först i sammanfattningen gruppnumren på er grupp och respondentgruppen samt namnen på dom i er grupp som deltog i oppositionsseminariet.
Sammanfattningen av gruppens synpunkter ger ytterligare en skötsamhetspoäng för varje gruppmedlem som deltog i seminariet.

Presentation

Vid redovisningstillfället är det sex grupper som redovisar för varandra. Presentationerna ska vara 10 minuter långa och därefter finns plats för några frågor från publiken. ALLA i gruppen måste vara med i presentationen.

En bra presentation känner man ofta igen direkt även om man inte alltid kan säga varför. Att planera och öva i förväg ger alltid resultat. Var tydlig med slutsatserna. Se till att engagera publiken genom att tala med den och lägga er på rätt nivå. Gör slutsatserna intressanta genom att formulera er omsorgsfullt och engagera åhörarna. Dra inte över tiden.

Presentationerna är 26 maj kl 8-10, 10-12, 13-15, 15-17 och 27 maj kl 8-10, 10-12, 13-15. Precis vilken tid som din grupp hamnar på kan ses i denna lista över redovisningstider (OBS, ny version 2014-04-28). Om du har förhinder någon av ovanstående tider skulle du meddelat Susanna Lidström (suslid@kth.se) innan schemat för presentationerna las.

Senast klockan 24 den 2 juni 2014 ska slutversionen av uppsatsen läggas upp i PDF på katalogen
/afs/nada.kth.se/misc/info/prosam12/datorhistoria/slutversion
med filnamnet grupp-xx.pdf där xx är datorhistoragruppens nummer. Skriv både gruppnummer, e-postadresser och era namn i slutversionen av uppsatsen!

Utvärdering

En kort elektronisk utvärderingsenkät kommer att läggas upp här. Vi ber att du fyller i den efter att du gjort din presentation.

Betygskriterier

För betyg E krävs att gruppen:

  • varit närvarande på obligatoriska kursmoment,

  • fullgjort obligatoriska uppgifter i momente,

  • efter handledning kan formulera en relevant frågeställning till ett historiskt material.

För betyg D krävs därtill att gruppen kan:

  • visa förståelse för sammanhangets betydelse för teknikutvecklin,

  • formulera en relevant frågeställning till ett historiskt material.

För betyg C krävs därtill att gruppen kan:

  • analysera teknisk förändring och dess konsekvenser inom dataområdet i relation till det omgivande samhälle,

  • tydliggöra studiens slutsatser i en muntlig presentation.

För betyg B krävs därtill att gruppen kan:

  • förhålla sig kritiskt och i frågasättande till utsagor om teknisk förändring,

  • svara på muntlig kritik vid presentation av en studie.

För betyg A krävs slutligen också att gruppen kan:

  • tolka resultaten av den egna analysen,

  • diskutera tillförlitligheten hos olika information.

Ansvarig för momentet är Nina Wormbs, nina@kth.se. Behjälpliga vid oppositionsseminarierna och presentationerna samt med praktiska frågor är Daniel Svensson, daniel.svensson@abe.kth.se och Susanna Lidström, suslid@kth.se, Avd för historiska studier av teknik, vetenskap och miljö, ABE-skolan.